Ръководителите на Tesla с години са обвинявали клиентите за повреди, за които отлично са знаели, че са по вина на нискокачествени и дефектни компоненти, разкри мащабно разследване на агенция Reuters. Става дума за шокиращо масови явления като откачащи се в движение колела, чупещи се оси при ускорение и разпадащо се окачване при автомобили с нищожен пробег.
В сервизния доклад на Tesla за този автомобил пише, че колелото се откачило без външна причина при скорост почти 100 км/ч, твърди Reuters
Шрейанш Джаин от Кеймбридж във Великобритания си купил нова Model Y през март тази година. На другата сутрин, докато карал тригодишната си дъщеря на детска градина, при един завой в квартална уличка цялото предно окачване на автомобила рухнало. Колата била на едва 180 километра пробег. В сервиза на Tesla ремонтът отнел 40 часа труд и струвал еквивалента на 14,000 щатски долара. Компанията отказала да го покрие гаранционно, обвинявайки шофьора, че "преди това" е причинил повреди на окачването.
На базата на проучени документи от самата Tesla Reuters твърди, че "десетки хиляди" клиенти на компанията са имали подобно преживяване със сериозни повреди по окачването или кормилната уредба. Хроничните дефекти се простират поне 7 години назад във времето и засягат всички основни пазари на марката - в Европа, Северна Америка и Китай. Журналистите от агенцията са разговаряли и с десетки клиенти, както и с деветима бивши мениджъри в Tesla и сервизни техници.
Основните моменти от разследването на Reuters (ГАЛЕРИЯ):
Само през 2023 в Съединените щати са заведени 260 оплаквания срещу Tesla за повреди в окачването, срещу 750 за General Motors и 230 за Toyota. Но разликата в броя автомобили по пътищата е драстична: GM има около 21% дял от регистрираните коли в САЩ, Toyota има 15%, докато делът на Tesla е по-малко от 1%.
В същото време и други компоненти са показвали необичайно висока склонност към повреди. Справката на Ван Гестел сочи, че само за 12 месеца през 2019 година над 3000 пъти се е чупил носач при Model X. В доклада си инженерът посочва, че това се случва много рано - при автомобили на възраст под три години, и препоръчва "подобряване на качеството" и "налагане на глоба на доставчика" заради проблема. Между януари 2021 и март 2022, Tesla e подменила носачите на 120,000 автомобила по цял свят, предимно при Model 3. При други 31,000 автомобила е изпълнен същият ремонт, но за сметка на собственика. Ясен знак, че препоръката за "подобряване на качеството" не е била изпълнена. "Не би трябвало да има проблеми с окачването в първите няколко години от живота на един автомобил", коментира Дейвид Фридман, бивш шеф на американския регулатор NHTSA.
Бивш служител на Tesla от Норвегия - страната с най-висока концентрация на американския електромобил - разказва, че бил принуден да напусне, след като компанията инструктирала служителите да прехвърлят цената за ремонтите върху клиентите. Но ръководен кадър на Tesla защитава тази политика във вътрешно мемо, като отбелязва, че сервизите в Норвегия предлагали гаранционни ремонти на клиентите с темпо, което "би довело до банкрут всяка компания".