Ръководителите на Tesla с години са обвинявали клиентите за повреди, за които отлично са знаели, че са по вина на нискокачествени и дефектни компоненти, разкри мащабно разследване на агенция Reuters. Става дума за шокиращо масови явления като откачащи се в движение колела, чупещи се оси при ускорение и разпадащо се окачване при автомобили с нищожен пробег.
В сервизния доклад на Tesla за този автомобил пише, че колелото се откачило без външна причина при скорост почти 100 км/ч, твърди Reuters
Шрейанш Джаин от Кеймбридж във Великобритания си купил нова Model Y през март тази година. На другата сутрин, докато карал тригодишната си дъщеря на детска градина, при един завой в квартална уличка цялото предно окачване на автомобила рухнало. Колата била на едва 180 километра пробег. В сервиза на Tesla ремонтът отнел 40 часа труд и струвал еквивалента на 14,000 щатски долара. Компанията отказала да го покрие гаранционно, обвинявайки шофьора, че "преди това" е причинил повреди на окачването.
На базата на проучени документи от самата Tesla Reuters твърди, че "десетки хиляди" клиенти на компанията са имали подобно преживяване със сериозни повреди по окачването или кормилната уредба. Хроничните дефекти се простират поне 7 години назад във времето и засягат всички основни пазари на марката - в Европа, Северна Америка и Китай. Журналистите от агенцията са разговаряли и с десетки клиенти, както и с деветима бивши мениджъри в Tesla и сервизни техници.
Основните моменти от разследването на Reuters (ГАЛЕРИЯ):
Агенцията напомня, че за разлика от останалите автомобилни производители, които използват независими дилъри за продажба и последващо обслужване на колите си, Tesla продава директно на клиентите, и освен това притежава по-голямата част от сервизните си центрове. Това дава на компанията изключително детайлен поглед в реално време върху всякакви повреди, ремонти и искове от клиенти. Вътрешните документи показват, че инженерите на компанията от години са водели детайлни справки и анализи за честотата на повредите. Но в същото време Tesla категорично е отричала за подобни повреди пред регулаторите в САЩ, и множество пъти се е опитвала да прехвърли разноските върху гаранционни ремонти върху самите клиенти.
Интервюта с бивши служители, както и вътрешна кореспонденция, показват, че компанията е имала политика да обвинява за повредите самите собственици и тяхното неадекватно управление на автомобила. В доста случаи Tesla е таксувала клиенти за подмяна на части, за които добре е знаела, че са с производствени дефекти. Това обаче не е спряло компанията да иска компенсации от поддоставчиците си за тези дефектни части.