Ръководителите на Tesla с години са обвинявали клиентите за повреди, за които отлично са знаели, че са по вина на нискокачествени и дефектни компоненти, разкри мащабно разследване на агенция Reuters. Става дума за шокиращо масови явления като откачащи се в движение колела, чупещи се оси при ускорение и разпадащо се окачване при автомобили с нищожен пробег.
В сервизния доклад на Tesla за този автомобил пише, че колелото се откачило без външна причина при скорост почти 100 км/ч, твърди Reuters
Шрейанш Джаин от Кеймбридж във Великобритания си купил нова Model Y през март тази година. На другата сутрин, докато карал тригодишната си дъщеря на детска градина, при един завой в квартална уличка цялото предно окачване на автомобила рухнало. Колата била на едва 180 километра пробег. В сервиза на Tesla ремонтът отнел 40 часа труд и струвал еквивалента на 14,000 щатски долара. Компанията отказала да го покрие гаранционно, обвинявайки шофьора, че "преди това" е причинил повреди на окачването.
На базата на проучени документи от самата Tesla Reuters твърди, че "десетки хиляди" клиенти на компанията са имали подобно преживяване със сериозни повреди по окачването или кормилната уредба. Хроничните дефекти се простират поне 7 години назад във времето и засягат всички основни пазари на марката - в Европа, Северна Америка и Китай. Журналистите от агенцията са разговаряли и с десетки клиенти, както и с деветима бивши мениджъри в Tesla и сервизни техници.
Основните моменти от разследването на Reuters (ГАЛЕРИЯ):
Ако се съди по вътрешни данни за разходите, към края на 2018 компанията е плащала средно по 500 долара за ремонти на всеки продаден автомобил. Само за тримесечие сервизният й бизнес отчел 263 милиона долара загуба - двойно повече от печалбата от продажба на автомобиби за същото тримесечие.
Наскоро Tesla спечели съдебно дело, заведено от собственици с дефекти по окачването от Калифорния, защото съдът прецени, че няма доказателства компанията да е знаела за проблемите. С оглед цитираните от Reuters документи обаче това дело, както и много други, сега могат да бъдат обжалвани.
През 2019 Ралф ван Гестел, инженер по поддръжката на Tesla, направил справка, според която за 12 месеца компанията е похарчила 4 милиона долара за гаранционни ремонти по окачването, като е подменила 11,000 бройки от проблемното рамо. Година по-късно друг инженер на Tesla, Валентин Йотликер, пише до шефовете си за "висок процент повреди" на окачването, въпреки направения редизайн. Според него около 5% от всички Tesla, продадени в Южна Европа и Близкия изток, са се нуждаели от подмяна на компоненти по окачването. Буквално седмица по-късно обаче Tesla в официално писмо до американския регулатор отрича да има каквито и да било проблеми с компонентите. "Няма дефект във въпросните части и никакъв свързан с тях риск за безопасността", се казва в писмото. Вместо 5% повреди, пред регулатора Tesla съобщава за "0.1% повреди в Китай и по-малко от 0.05% повреди другаде".