Красотата, естествено, е нещо съвсем субективно. Но едва ли много от вас биха спорили с мен, ако кажа, че Peugeot 308 е една от най-ефектно изглеждащите коли в своя сегмент. Ако не и най-ефектната.
А сега, две години след появата си, тази кола най-сетне получава и душевната чистота, която да съответства на външния й вид. Тоест получава чисто електрическо задвижване. Запознайте се с новото Peugeot e-308.
Още от самото начало идеята на новата платформа EMP-2 на Stellantis бе точно такава: да позволява всякакви варианти на задвижване в една и съща опаковка. Електрическото e-308 е визуално неотличимо от обикновеното. И също като него се предлага и в SW - или Station Wagon - вариант. От Peugeot се хвалят, че това е на практика първото електрическо комби в Европа, и не се сетихме как да ги оборим.
Всъщност единственото неочаквано нещо в този автомобил е времето на появата му на пазара.
Две години е множко за чакане на нова версия. Но в този случай може би си е заслужавало, защото сега е-308 получава изцяло ново поколение батерии - с понижено съдържание на кобалт, с увеличено до 80% съдържание на никел, и с доста повишена ефективност.
Батерията всъщност не е много голяма - 54 киловатчаса общ капацитет, от които използваеми 51, но е достатъчна тази кола да изминава 413 км с едно зареждане. Свикнали сме да ни казват 400, които в истинския живот да означават 300 или 250. Но в този случай, доколкото можем да преценим до момента, тези 400 км са напълно реални. След първите изминати 50 км компютърът все още ни дава 380 в запас.
Заслугата за това не е само на новата батерия, доставяна от китайската CATL. Съществен принос имат и инженерите по аеродинамиката на Peugeot, които с цената на невидими за окото промени под предната престилка, в калниците и в джантите са понижили допълнително съпротивлението в сравнение със стандартното 308.
Нов е и електромоторът, който, ако сравним с предишната генерация електромобили на Peugeot, увеличава мощността от 136 на 156 коня.
156 к. с. максимална мощност 270 Нм макс. въртящ момент 9.8 секунди 0-100 км/ч 413 км пробег по WLTP |
Не е кой знае колко впечатляващо, а и ускорението от 0 до 100 км/ч в името на по-дългия пробег е ограничено на 9.8 секунди. Но и не е необходимо да е повече, защото тази кола е бърза и пъргава там, където има най-голямо значение - стартовете.
Убедихме се от собствен опит, че изпреварванията с е-308 са лесни и приятни - поне по нормални пътища. Ускорението от 30 до 60 километра в час става за две секунди и половина, от 60 до 90 - за малко над три. При магистрални скорости тази динамика вече се позагубва, но все пак e-308 е способно да развие 170 километра в час, което е над средното за масов електромобил.
Нашият тестов маршрут бе основно по планински пътчета със стръмни изкачвания и спускания, където е-308 даде разход от 13 киловатчаса на 100 километра - завиден показател, сравним само с дребосъци като Dacia Spring. В градски цикъл тази кола е способна да падне под 12 кВтч за 100 км, и тогава батерията ще ви стигне за над 500 километра.
Колата има трифазно зарядно до 11 киловата на борда, и може да поема заряд до 100 киловата на бърза зарядна станция, което означава 25 минути за попълване на батерията от 20 до 80%. 12 минути дават 100 километра пробег.
Компактната батерия има и още един плюс - тя ограничава теглото. Не бих нарекъл тази кола точно лека, защото тя е почти 1.7 тона. Но е доста по-лека от повечето си конкуренти. И определено не се чувства лошо по острите завои над Тарагона.
Малкият волан, който отнесе толкова критики в по-големи модели като 3008 и 508, тук е съвсем адекватен. Ще ви отнеме време само да го нагласите така, че да не скрива приборите от погледа ви. Но извън тази дреболия, e-308 е изключително комфортен автомобил. А също и практичен - с по-голям багажник от Volkswagen Golf.
Качеството на материалите е много добро, освен това в Peugeot запазват няколко физически бутона за основните функции - чудесна стъпка назад след опита им да премахнат всички копчета в предишното поколение. В по-високите версии можете да имате и прословутото триизмерно табло, разработено от софийския екип на Visteon. 10-инчовата мултимедия е с висока резолюция и доста приятна графика. Единствената ни забележка е към малко мудната навигация от Тоm-Тоm, но така или иначе повечето клиенти ще ползват своя собствена през Android Auto и Apple CarPlay.
Електронните асистенти включват адаптивен круиз контрол с автоматично спиране и потегляне, засичане на обекти в сляпата точка на разстояние до 75 метра, и предупреждение за опасност отзад, което е много полезно при излизане от паркинги. Иначе оборудването, включително аудиосистемата Focal, е идентично с това в обикновеното 308.
Тази кола има само един съществен проблем, и той е свързан с цената. Във Франция е-308 започва от над 44,000 евро. В България стартовата цена е 90 207 лева, макар и с наистина богато оборудване. Има много електромобили, които за по-малко пари ще ви дадат и повече обхват, и повече конски сили.
Но е308 има един коз, който повечето от тях нямат. Отново се връщаме до външния вид. Най-скъпата стока, откакто съществува човешката цивилизация, винаги е била красотата.
Още снимки от теста на Peugeot e-308 вижте в ГАЛЕРИЯТА: