fallback

Производители започват да се отказват от новия модел на продажби

Агенционният метод предвижда директен контакт с клиента и отпадане на дилърите

Все повече автомобилни компании започват да се замислят и за отлагането на новия модел за продажба на автомобили, наречен „агенционен". При него производителите продават директно на крайните клиенти, най-вече онлайн, като това означава отпадане на дилърите по веригата.

В момента повечето автомобилни компании продават колите си на дилъри, които определят цените, решават какви отстъпки да предложат и получават парите на клиентите. При агенционния модел автомобилът ще се купува директно от производителя - така работи Tesla, например, докато дилъри остават, но в нова роля. Те ще организират показване на автомобила и тест-драйв, както и предаването на вече доставената кола и нейното обслужване след това.

Редица големи производители решиха да заложат на нови метод, но сега вече се замислят дали наистина да го сторят. BMW и MINI, например, трябваше да въведат агенционния модел съответно от 2025 и 2024 г., но според последните сведения са решили да отложат промяната. Друг производител - Lotus, вече обяви, че се отказва от новия модел.

Според експерти, агенционният метод ще има негативно въздействие върху индустрията като цяло. Те предупреждават, че производителите подценяват важността на дилърите, като гледат на тях както разход, тоест приемат ги като доставчик на услуги и подизпълнител, а не като партньор.

Според Филип Нотард, директор по стратегиите в Cox Automotive Europe, новият подход не може да бъде универсален за всички производители. Причината са основно различните споразумение на големите компании с техните дилъри. Той също така е на мнение, че дилърите са много важна част от индустрията, тъй като именно те осъществяват първия контакт между потребителя и производителя. И именно той, до голяма степен, определя бъдещите взаимоотношения.

„Подобно сътрудничество трябва да носи печалба и на трите страни - производителя, дилъра и клиента. Ако един от тях остане недоволен, това ще се отрази и на останалите. Затова и трябва мястото на дилъра в новата схема да бъде ясно регламентирано и да му бъде гарантирано, че той ще оцелее в новата търговска среда", категоричен е Нотард.

Повечето експерти смятат, че агенционният модел ще си остане мистерия, докато резултатите от него не бъдат видени явно. В момента най-популярният производител, който залага на новия метод, е Mercedes-Benz. Общо 18 марки обявиха, че се насочват към този модел на продажби, като сред тях, освен BMW и MINI, са Skoda, Smart, Genesis, JLR, Ford и Alfa Romeo.

Последната обаче засега явно също ще трябва да изчака с въвеждането на новия модел на продажби. Концернът-майка Stellantis въведе агенционния метод в страните от Бенелюкс и Австрия, като обяви, че през 2024 г. ще разшири проекта и в други държави. Сега обаче става ясно, че Stellantis ще отложи използването на новия модел за „неопределен период".

„Трябва да свършим спешно много неща, като едно от най-важните е коригиране на отношенията ни с дилърите. Въвеждането на агенционния модел на продажби ще бъде отложено поне до края на 2026 година", коментира Мария Грациа Давино, която доскоро отговаряше за продажби на Stellantis в Европа, а сега вече е начело на британското подразделение на концерна.

fallback
  • #8
    Тиктокъри ( преди 11 месеца )
    Като чета новините от и за автпроизводителите придобивам усещане, че се управляват от детска градина или деветокласнички. Вниманието и интересът сменят посоката си през 5 минути. Чува някое шефче, че Тесла правят много яки електрокари и юрюш на кеча да проектира такива. Прочита друго шефче, че Тесла нямали дилъри и юруш на останалия кеч да маха дилърите. Трето шефче пък юрка кеча да прави водородни коли. На обяд обаче си сядат на добрите стари дървени столчета, за да могат да хапнат с лъжица.
  • #7
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    До 6. От преди много години времената доста се промениха. В онези времена да получиш отстъпка от дилъра не беше изключение, а правило. Правилата обаче се извъртяха на 180 градуса по времето на кризата с чиповете. Вместо дилъра да плаща отстъпки от цена, вдигнаха цените, защото тези на които не им се чакаше бяха готови да платят повече, а заради липсата на наличност се продаваше всичко което излезе от завода. Тогава за да избегнат спекулата, производителите решиха да сменят модела на продажби.
  • #6
    Лудория ( преди 11 месеца )
    А инак мой познат преди много години беше успял по някакъв начин да смъкне цената с 25% от обявената в дилъра на марката. Така че зависи...
  • #5
    Лудория ( преди 11 месеца )
    То зависи какво си очаквал. Ако си ходил при дилър на Шкода, нали не очакваш отношение като при служителите на Мерцедес? Аз съм ползвал сервиз на дилър за един от старите ми автомобили. Мъка, защото приемчика не можа да открия теч от радиатора и ми обясни след прегледа, че всичко е ок. Може и да не им се е занимавало с моята кола, знам ли... Добре, че живея в малък град и за популярните марки се знаят малките сервизи... В София близките ми обясняват, че е чакане... ама много чакане..
  • #4
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Колега ти да не наливаш М20Д, че очакваш евтино. 5л синтетика са си стотина лева и свестен филтър не са 10
  • #3
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Пазарът е надолу и ако преминат на новия модел ще трябва да плащат за повече реклама - която от ден на ден е все по-неефективна, защото хората (като мен са милиони) плащат абонамент за някой видео-клуб в мрежата и сме забравили що е то реклама пауза на всеки 5 минути
  • #2
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Слагат си някакви чутовни надценки, смешно е и промоции има само когато се сменя поколението с бонус зимни гуми. Освен това и обслужването им е на златни цени вече над 200 лева ми взеха за 4 литра масло и един мижав филтър за 30 мин. реална работа.
  • #1
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Тези дилъри са измамници и е въпрос на време да изчезнат. Излъгаха познат като му смениха съединител на нова кола без да е имал проблеми.
fallback
Последни