Все повече автомобилни компании започват да се замислят и за отлагането на новия модел за продажба на автомобили, наречен „агенционен". При него производителите продават директно на крайните клиенти, най-вече онлайн, като това означава отпадане на дилърите по веригата.
В момента повечето автомобилни компании продават колите си на дилъри, които определят цените, решават какви отстъпки да предложат и получават парите на клиентите. При агенционния модел автомобилът ще се купува директно от производителя - така работи Tesla, например, докато дилъри остават, но в нова роля. Те ще организират показване на автомобила и тест-драйв, както и предаването на вече доставената кола и нейното обслужване след това.
Редица големи производители решиха да заложат на нови метод, но сега вече се замислят дали наистина да го сторят. BMW и MINI, например, трябваше да въведат агенционния модел съответно от 2025 и 2024 г., но според последните сведения са решили да отложат промяната. Друг производител - Lotus, вече обяви, че се отказва от новия модел.
Според експерти, агенционният метод ще има негативно въздействие върху индустрията като цяло. Те предупреждават, че производителите подценяват важността на дилърите, като гледат на тях както разход, тоест приемат ги като доставчик на услуги и подизпълнител, а не като партньор.
Според Филип Нотард, директор по стратегиите в Cox Automotive Europe, новият подход не може да бъде универсален за всички производители. Причината са основно различните споразумение на големите компании с техните дилъри. Той също така е на мнение, че дилърите са много важна част от индустрията, тъй като именно те осъществяват първия контакт между потребителя и производителя. И именно той, до голяма степен, определя бъдещите взаимоотношения.
„Подобно сътрудничество трябва да носи печалба и на трите страни - производителя, дилъра и клиента. Ако един от тях остане недоволен, това ще се отрази и на останалите. Затова и трябва мястото на дилъра в новата схема да бъде ясно регламентирано и да му бъде гарантирано, че той ще оцелее в новата търговска среда", категоричен е Нотард.
Повечето експерти смятат, че агенционният модел ще си остане мистерия, докато резултатите от него не бъдат видени явно. В момента най-популярният производител, който залага на новия метод, е Mercedes-Benz. Общо 18 марки обявиха, че се насочват към този модел на продажби, като сред тях, освен BMW и MINI, са Skoda, Smart, Genesis, JLR, Ford и Alfa Romeo.
Последната обаче засега явно също ще трябва да изчака с въвеждането на новия модел на продажби. Концернът-майка Stellantis въведе агенционния метод в страните от Бенелюкс и Австрия, като обяви, че през 2024 г. ще разшири проекта и в други държави. Сега обаче става ясно, че Stellantis ще отложи използването на новия модел за „неопределен период".
„Трябва да свършим спешно много неща, като едно от най-важните е коригиране на отношенията ни с дилърите. Въвеждането на агенционния модел на продажби ще бъде отложено поне до края на 2026 година", коментира Мария Грациа Давино, която доскоро отговаряше за продажби на Stellantis в Европа, а сега вече е начело на британското подразделение на концерна.