fallback

Производители започват да се отказват от новия модел на продажби

Агенционният метод предвижда директен контакт с клиента и отпадане на дилърите

Все повече автомобилни компании започват да се замислят и за отлагането на новия модел за продажба на автомобили, наречен „агенционен". При него производителите продават директно на крайните клиенти, най-вече онлайн, като това означава отпадане на дилърите по веригата.

В момента повечето автомобилни компании продават колите си на дилъри, които определят цените, решават какви отстъпки да предложат и получават парите на клиентите. При агенционния модел автомобилът ще се купува директно от производителя - така работи Tesla, например, докато дилъри остават, но в нова роля. Те ще организират показване на автомобила и тест-драйв, както и предаването на вече доставената кола и нейното обслужване след това.

Редица големи производители решиха да заложат на нови метод, но сега вече се замислят дали наистина да го сторят. BMW и MINI, например, трябваше да въведат агенционния модел съответно от 2025 и 2024 г., но според последните сведения са решили да отложат промяната. Друг производител - Lotus, вече обяви, че се отказва от новия модел.

Според експерти, агенционният метод ще има негативно въздействие върху индустрията като цяло. Те предупреждават, че производителите подценяват важността на дилърите, като гледат на тях както разход, тоест приемат ги като доставчик на услуги и подизпълнител, а не като партньор.

Според Филип Нотард, директор по стратегиите в Cox Automotive Europe, новият подход не може да бъде универсален за всички производители. Причината са основно различните споразумение на големите компании с техните дилъри. Той също така е на мнение, че дилърите са много важна част от индустрията, тъй като именно те осъществяват първия контакт между потребителя и производителя. И именно той, до голяма степен, определя бъдещите взаимоотношения.

„Подобно сътрудничество трябва да носи печалба и на трите страни - производителя, дилъра и клиента. Ако един от тях остане недоволен, това ще се отрази и на останалите. Затова и трябва мястото на дилъра в новата схема да бъде ясно регламентирано и да му бъде гарантирано, че той ще оцелее в новата търговска среда", категоричен е Нотард.

Повечето експерти смятат, че агенционният модел ще си остане мистерия, докато резултатите от него не бъдат видени явно. В момента най-популярният производител, който залага на новия метод, е Mercedes-Benz. Общо 18 марки обявиха, че се насочват към този модел на продажби, като сред тях, освен BMW и MINI, са Skoda, Smart, Genesis, JLR, Ford и Alfa Romeo.

Последната обаче засега явно също ще трябва да изчака с въвеждането на новия модел на продажби. Концернът-майка Stellantis въведе агенционния метод в страните от Бенелюкс и Австрия, като обяви, че през 2024 г. ще разшири проекта и в други държави. Сега обаче става ясно, че Stellantis ще отложи използването на новия модел за „неопределен период".

„Трябва да свършим спешно много неща, като едно от най-важните е коригиране на отношенията ни с дилърите. Въвеждането на агенционния модел на продажби ще бъде отложено поне до края на 2026 година", коментира Мария Грациа Давино, която доскоро отговаряше за продажби на Stellantis в Европа, а сега вече е начело на британското подразделение на концерна.

fallback
  • #18
    Бай Пешо ( преди 4 месеца )
    С дилъри, или без, няма никакво значение за продажбите на европейските производители. Аз, повече такива автомобили няма да купувам. Китай мисли за всичко!
  • #17
    до #9 ( преди 5 месеца )
    У нас всеки сервизен център е собственост на дилър, и дилъра носи отговорност за високите цени и измамите който се вършат.
  • #16
    raiders ( преди 5 месеца )
    С тези цени през последните 2г. се оакаха яко. Модела Тесла работи просто защото се продава и няма никакво значение по коя схема. Аз, ако избирам кола и се колебая и ще дам над 50к дилъра ще ми каже коя.да взема?!?
  • #15
    ФИН-ФЭН_BM1ГЛАДБАХ! ( преди 5 месеца )
    Основната функция на ДИлъра е да извлича маХ.възможна пИчалба от бъдещия си купувач като за целта се стреми да увеличи маржа, когато има тази възможност. Затова, за да избегнат външни и НЕжелани влияния в/у крайните цени умни производители като ТЕСЛА, МВ, GeneSiS, BMW и др. подходиха доста умело, ограничавайки до възможния мин-м всякакви външни въздействия с оглед РЕАЛизацията на ефикасни продажби на техните машини на достъпни за крайния получател ценови нива, което си е 1 добър знаков подход.
  • #14
    Бонке, ойе ( преди 5 месеца )
    Те дилър шип са кожодери
  • #13
    Освен да си сложи 10 ( преди 5 месеца )
    Какво казвате ,че помага дилъра.
  • #12
    q ( преди 5 месеца )
    Дилърите са много важни - пристигналите от Азия автомобили, трябва да се налеят с локализиран софтуер. Да се провери дали са им пълни документациите и да се провери емблемите дали са залепени правилно. Че китаеца не може да се оправи от поръчки от реномирани "европейски производители".
  • #11
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    "меринджеите не знаят устройство на автомобила единия продавал безалкохолна газирана напитка другия компоти важното е аналитично мислене да имат" точно затова съм привърженик на философията на Тесла, която би трябвало да е философия и на всеки един автомобилен производител, Но за жалост е по-скоро изключение отколкото правило - инженерите да проектират автомобила, а не мениджърите. Днешния модел на производство е Ето ви тук една платформа А вие се опитайте да я пригодите най-евтино
  • #10
    анонимен ( преди 5 месеца )
    меринджеите не знаят устройство на автомобила единия продавал безалкохолна газирана напитка другия компоти важното е аналитично мислене да имат на къде духне вятъра на там да върви и компанията а потребителите да си купуват гореща супа
  • #9
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    А сега да си дойдем на думата и да си заработя това за което ми плаща Тесла. "Освен това и обслужването им е на златни цени вече над 200 лева ми взеха"..."Излъгаха познат като му смениха съединител на нова кола без да е имал проблеми." И двамата бъркате дилър със сервизен център. Тесла няма дилъри И затова клиентите нямат такива изживявания - по-лоши са. Само могат да мечтаят за 200 лв дори само за диагностика, камо ли да им сменят нещо. А да ги излъжат си е правило. Това са фактите!
fallback
Последни