Нова жалба, подадена до Федералната търговска комисия на САЩ, обвинява Toyota, че подвежда потребителите относно това колко електрифицирани са нейните модели действителност. Обвинението идва чрез отворено писмо от Public Citizen - американска неправителствена организация за защита на правата на потребителите. В него се твърди, че Toyota умишлено е подвеждала потребителите, като е преувеличавала възможностите за електрификация на сегашната си гама автомобили в рекламни кампании.
Жалбата цитира няколко маркетингови стратегии на Toyota, включително нейните кампании „Beyond Zero“, „Electrified Diversified“ и „To Every Their Own Electric“. Посочва се, че в тези реклами японският производител е направил различни изявления и тълкувания, които биха могли да объркат или подведат потребителите, които виждат Toyota като лидер в областта на електрифицираните превозни средства.
Една от рекламните кампания показва Toyota Prius, ударена от мълния близо до задната част, където ще бъде разположена капачката на резервоара или портът за зареждане, въпреки че автомобилът е хибрид. Това може да подведе потребителите, като ги накара да вярват, че колата може да се зарежда отвън, докато хибридът използва бензиновия двигател на автомобила като генератор. Друга реклама показва анимация на Prius, преминаващ покрай малък набор от слънчеви панели, от които отново не може да се възползва, освен ако не е версията Prius Prime.
Public Citizen също цитира рекламна кампания на Lexus, която според съобщенията включва няколко автомобила с вътрешно горене, въпреки че рекламата описва „електрифицирани" превозни средства. Кампанията допълнително насочва фокуса на Lexus върху „равенството“ между модели с ДВГ и електромобили, въпреки че в гамата на луксозната марка има само един хибрид и един изцяло електрически модел.
Трябва да се отбележи, че терминът „електрифициран“ отдавна се отнася за автомобили с някаква форма на електрификация – обикновено това са хибриди. В жалбата обаче се посочват твърденията на уебсайта на Lexus, че неговите хибриди имат „самозареждаща се електрическа мощност“ и „самозареждаща се батерия“. Това също може да бъде подвеждащо за потребителите, които не разбират, че двигателят с вътрешно горене на хибрида презарежда батерията. За справка, подобно твърдение вече беше забранено в Норвегия, тъй като се счита за подвеждащо.
Към днешна дата все още няма никакви официални действия, предприети срещу Toyota. Организацията, написала писмото, обаче смята, че такива трябва да бъдат предприети. И дава пример с други маркетингови трикове - като автопилота на Tesla, който също вкарва потребителите в заблуждение и вече е обект на разследване от съответните органи.