Животът на автомобилния журналист се улеснява много, когато автомобилът позволява някоя и друга превъзходна степен. Новата Kia EV9 позволява няколко наведнъж. Това е най-голямата лека кола, правена някога от Kia (поне за европейския пазар). Най-тежката лека кола, правена някога от Kia. И най-скъпата кола, правена някога от Kia.
А също и, смеем да добавим, най-интересно изглеждащата кола на корейците. Ръбатите очертания, необичайните форми на светлините и предницата без дори и подобие на решетка ще изискват свикване. Особено от хората, които смятат Мercedes W124 за най-красивия автомобил в историята. Но от нашия опит по шосетата на Лазурния бряг можем да кажем, че този външен вид предизвиква не само любопитство, но и симпатия.
В последните години сме чували много полярни мнения за новия дизайн на Kia и Hyundai. Но две неща не могат да се отрекат за него. Първо, той отличава тези автомобили от тълпата клонинги по улиците. И второ, конкретният дизайн тук кара тази грамада да изглежда като компактна кола.
Ако я видите на пътя, по нищо няма да отгатнете, че всъщност EV9 е с цяла педя по-голяма от Land Rover Discovery. И е над два метра широка, ако си вземете старомодните стъклени огледала. Дизайнът на Карим Хабиб, бившия главен стилист на BMW и Infiniti, умело прикрива действителните размери. Осъзнавате ги, чак когато влезете вътре.
Междуосието на тази кола е 3.10 метра, което е идентично с актуалната S-класа, и е с над педя повече от Audi Q7. Резултатът от това е, че ако махнете всички седалки, спокойно можете да проведете вътре митинг на опозицията. Която и да е тя в момента. Не че бихте го направили, разбира се, защото именно седалките са главната причина да си купите EV9.
Цялата кола придобива доста повече смисъл, когато седнете на задния ред.
Можете да я вземете с гъвкави задни седалки, които могат да се въртят на 180 или 90 градуса. А можете и в "комфортната" конфигурация, в която седалките не се въртят, но за сметка на това имат отопление, вентилация и даже масаж.
Изборът не е лесен. Комфортният вариант позволява да пътувате, удобно излегнати. От друга страна, гъвкавият вариант позволява да завъртите тъщата на 180 градуса и да я лишите от удоволствието да ви навигира. А ако рекламите на Durex никога не са ви затрогвали, можете да вземете и стандартен втори ред с три места, така че да превозвате общо седем души.
Но най-изумителното в тази кола е третият ред седалки, който дава достатъчно място за двама възрастни без всякакви компромиси. Не сме получавали толкова място за краката даже в Cadillac Escalade дълга база.
И това в никакъв случай не е за сметка на багажника. Даже и при най-разюздано ползване на седалките пак ви остават 308 литра товарен обем под нивото на прозорците - достатъчно за пет куфара с кабинен размер. Ако сгънете всички седалки, ще получите 3320 литра товарен обем - малко повече, отколкото в баничарката Renault Express. А на всичкото отгоре имате и прословутия frunk - тоест преден багажник, който в зависимост от версията на EV90 побира 90 или 52 литра багаж. Достатъчно за кабелите и други дреболии.
Тези гигантски размери обаче са видими само вътре. Те, както казахме, не личат отвън, и освен това определено не се усещат, докато карате.
200 км/м максимална скорост 384 конски сили 5.3 секунди 0-100 км/ч 505 км пробег с едно зареждане |
ЕV9 идва в няколко варианта. Като начало на българския пазар ще дебютира това, което караме ние: GT, най-високата версия. Тя има два електромотора - по един за всяка ос, задвижване на четирите колела, и 384 конски сили мощност.
Базовата кола, която ще се появи и у нас след известно време, има само заден електромотор, 204 коня, но пък за сметка на това е по-ефективна и изминава до 560 километра с едно зареждане.
В нашия случай обещаният пробег е 505 километра, което не е нещо необичайно между съвременните електромобили. Необичайните неща са две - първо, че, за разлика от повечето конкуренти, този пробег изглежда реален. Ние минахме към 120 километра, с около една четвърт магистрала, и на финала ни оставаше батерия за още 380.
Второто е в самите размери на тази кола, която е един от най-големите електромобили на европейския пазар. И има теглителна сила от цели два тона и половина.
При това солидният пробег е постигнат не с рекордни размери на батерията - тук тя е с капацитет малко под 100 киловатчаса - а с ефективност. Клетките в батерията са от ново поколение, дело на корейската SK On, и са с почти 9% по-ефективни от тези в Kia EV6.
Вторият голям коз на тази кола е аеродинамиката. EV9 може и да има пропорциите на прясно изпечена тухла, но всъщност е удивително обтекаема. Коефициентът на въздушно съпротивление тук е 0.28. В днешно време, когато много коли имат 0.21 или 0.22, това може и да не изглежда толкова впечатляващо. Но е изумително, ако си дадем сметка, че тук говорим за един висок почти два метра SUV. И че само преди двайсетина години автомобили като McLaren F1 и Lamborghini Murcielago имаха коефициент над 0.30.
На повечето европейски пазари EV9 се предлага с допълнителен бонус под формата на безплатно зареждане. В случая с България това означава 9,000 лева за ползване в доста обширната вече мрежа на Kia Hypercharger.
Един от най-силните козове на тази кола е времето за зареждане. Kia и Hyundai са от малкото производители, които вече използват 800-волтова, а не 400-волтова архитектура, което позволява на EV9 да се зарежда с 210 киловата. И за 15 минути да добавя 250 км към обхвата.
Ускорението от нула до сто отнема 5.3 секунди. Което звучи леко плашещо, ако се сетим за теглото от 2.7 тона. Или 2.9 тона, ако смятаме и двамата пътници. Но в този случай ускорението е съчетано и с много добри спирачки.
Усещането зад волана не е като в спортен автомобил, естествено. Но управлението е достатъчно прецизно и предвидимо, а незабавно идващият въртящ момент на електромоторите кара този хипопотам да се чувства лек и пъргав.
Имате няколко режима на шофиране, включително специално предназначени за кал, сняг и така нататък, но не мислете за това като за офроуд машина. Пътният просвет е 17.7 сантиметра - достатъчно за ежедневните ви нужди в страна с авантюристични пътища като България. Но недостатъчно, за да ходите на лов в гората. Това е кола за семеен превоз, а не за приключения.
Комфортът на возене е добър, макар че, честно казано, в този ценови сегмент можете да намерите и по-добри. Качеството на материалите на места също не съответства на броя на нулите в цената. Но за това трябва да благодарите не на Kia, а на Грета Тунберг. В наши дни всички производители се надпреварват да използват рециклирани пластмаси - от Fiat до Mercedes. В случая с EV9, доста от материалите са от преработени рибарски мрежи и пластмасови бутилки.
Иначе интериорът е ергономичен, просторен и удобен, с безброй места за малки и не толкова малки вещи. Таблото е доминирано от два 12-инчови дисплея - за приборите и за мултимедията. Графиката е чудесна, управлението - интуитивно. Има сензорни бутони за основните функции. Има даже физически бутони за климатика и за усилване на звука.
EV9 е първата кола в света, която има подпомогнат от изкуствен интелект круиз контрол. Идеята е, че той се учи от вашия стил на шофиране и когато го оставите да движи нещата вместо вас, може да го прави в същия стил. Не сме сигурни, че искаме да ни вози автопилот със същия стил на шофиране като нас, но все пак да отдадем дължимото на прогреса.
Другото, което не препоръчваме, са предлаганите като опция видеокамери вместо странични огледала. Приносът им към аеродинамиката е значително по-малък от усилието, което ще изисква да се приспособите към тях. С електронното вътрешно огледало се свиква далеч по-лесно. С него, сензорите и камерата за задно виждане, паркирането на тази грамада е съвсем лесно. Разбира се, можете да оставите тази задача и на електронния асистент, който е в състояние да паркира дори без да сте вътре в автомобила.
Превключването на предавките вече е изнесено върху лостче на волана - решение, което срещаме все по-често в електрическата ера. И което щеше да е добре дошло за някогашните собственици на Вартбург, ако те бяха склонни да се доверят на нещо, в което няма къде да долееш масълце. И ако българските пенсии стигаха, за да си позволят тази кола
Цената е малко деликатен въпрос. Защото тази Kia, такава, каквато я виждате, в България се предлага за 172 800 лева. Което е с почти 12,000 лева повече от стартовото BMW iX. Вярно е, че то е само с пет места, докато тук имате шест или седем. Всъщност единственият конкурент в сегмента на електрическите SUV със седем места е Мерцедес EQS SUV, който е с почти 50,000 лева по-скъп. От такава гледна точка EV9 е... изгодна.
Още снимки от теста на EV9 вижте в ГАЛЕРИЯТА: