Най-новата версия на луксозния SUV на Toyota- Century, вече произвежда в завода Tahara в Япония. За неговото сглобяване отговаря специален екип от 40 квалифицирани работници, които са били избрани измежду 1500 служители на компанията. И са покрили тежък изпит, състоящ се от три части, за да може да се гарантира перфектно качество на автомобила.
Един от работниците - Хироки Танака, разкрива, че първо е преминал задължителен курс, а след това е покрил сертификационен изпит, за да си осигури място в екипа. Изпитът се състои от три модула: първоначална оценка на основните умения, писмен тест, обхващащ историята на Century, структурата на превозното средство и свързаните с тях теми, и практически изпит за демонстриране на умения в изграждането на луксозния автомобил.
„Писменият изпит беше по-труден от практическия, с 200 въпроса, но го издържах, като залегнах здраво на книгите, за първи път от студентските ми дни. Научих много неща от историята на Toyota и Century до уникалните висококачествени техники за производство на автомобила. Беше безценно преживяване”, обяснява Танака.
35-годишният монтажист започва работа в Toyota още през 2007 г., след което завърша нейната Академия за технически умения. Танака признава, че винаги е мечтаел да има Land Cruiser и затова е бил много щастлив, когато е започнал работа на конвейера, който сглобява този модел. Скоро след това, благодарение на работата си, получава възможност да си купи такъв автомобил.
Опитът му в сглобяването на шасито на Land Cruiser го подготвя добре за сегашната му работа, която го вижда да прикрепя компоненти на окачването към Century. Работата му е особено важна, защото всяка грешка се усеща в останалата част на автомобила.
Прецизността винаги е в центъра на вниманието на Toyota, но в луксозния сегмент това се превръща в мания. Автомобилният производител позволява 20% отклонение на въртящия момент от спецификациите при затягане на болтове и гайки в своите типични превозни средства, но при Century отклонението е едва 5%.
„На всяка поточна линия, различна от Century, всяка гайка или болт се затяга с едно минаване със закрепващ инструмент. На поточната линия на Century обаче строгите изисквания за прецизност означават, че първо използваме приспособление за затягане на ръка, след което затягаме отново със закрепващ инструмент, за да се доближим до целевия въртящ момент. И накрая, използваме дигитален динамометричен ключ, чиито стойности на въртящия момент се качват в компютрите и работим на ръка, за да получим крайната стойност“, разказва работникът.
Всъщност, да го направиш правилно е по-трудно, отколкото звучи. Това важи особено за автомобил, където стойностите на въртящия момент обикновено са по-високи. Във всяка част, която изисква повече от около 150 Нм въртящ момент, работникът трябва да напрегне цялото си тяло при затягането, което затруднява прецизните настройки.
Това означава, че служителят може да прекара до една минута в затягане на по-големи части, което е 12 пъти повече от петте секунди, необходими на работниците за затягане на гайки и болтове на други превозни средства. Затова и Toyota произвежда само три екземпляра от Century на ден.
На поточната линия на Century специално подбраните работници са разделени в една от четирите специализирани секции: Облицовка, отговорна за управлението на компоненти като арматурни панели и покриви; Шаси, отговарящо за инсталацията на двигателя, окачването и интеграцията на батерията PHEW; Окончателен монтаж, обработка на седалки, врати и прозорци; и Настройка/течности - наблюдение на охлаждаща течност на двигателя и спирачни системи.
Резултатът от всичко това е красив и качествено изработен SUV, който показва, че въпреки цялата автоматизация в модерните автомобилни фабрики, работниците със специални умения все още играят основна роля в производството.