Мнозинството хора в България - както впрочем и в Испания, Германия и навсякъде другаде по света - разчитат на употребяваните автомобили за личния си транспорт. Но покупката втора ръка, макар и по-достъпна, крие рискове. Малките повреди и подмяната на консумативи са едно, а периодичните ремонти на двигателя - съвсем друго. Внимателната проверка на мотора е най-важната стъпка за купувача.
Така е от самата зора на автомобилната ера. В последните петнайсетина години обаче се промени нещо друго: самите двигатели. По-строгите екологични стандарти - а и апетитът за по-високи печалби на производителите - родиха т. нар. downsizing: мотори с по-малък работен обем, изработени от по-леки и по-тънки материали, и работещи под по-големи натоварвания. В ранните години на този преход се допускаха и грешки. Освен това новите двигатели, макар и да не са непременно по-ненадеждни от старите, изискват по-честа и внимателна поддръжка - нещо, с което много клиенти още не са свикнали. Ето десет бензинови агрегата от последните десетилетия, които се срещат често на вторичния пазар и с които трябва особено много да се внимава.
10-те най-проблемни бензинови двигателя (ГАЛЕРИЯ):
Двулитровият Twin Sparк е прочута "масларка": съвсем обичайно явление е да харчи по литър на 1000 километра. Главната причина е, че италианските инженери, за да отговорят на новия тогава екостандарт Евро 3, са направили доста странна конструкция на коляно-мотовилковия механизъм, с увеличен ход на буталото и скъсени биели. От необичайната геометрия бързо започват да страдат шпилките, което води и до повишена консумация на масло, и до ранно износване на бутала и сегменти.
И понеже дефектът е заложен в самата конструкция, дори и след основен ремонт той отново се връща след не повече от 100,000 км пробег. "Добрата" новина е, че двигателите с напреднало износване са доста шумни и няма как да подминете проблема при оглед.