С всяка следваща година думата "евтин" в нашите традиционни класации все повече звучи като подигравка. Затягащи се екологични стандарти, растящи изисквания към системите за сигурност, инфлация, а също и спекулативно възползване на производителите от създадения през 2021-2022 дефицит: всички тези фактори тласнаха цените на автомобилите до астрономически висоти.
А при 4х4 моделите, които се ползват с особена популярност в България, има и още един фактор: те стават все по-голяма рядкост. За повечето автомобилни компании е по-изгодно да продават моделите си с по-просто задвижване - и по-голяма печалба. На пазара се появяват много нови електромобили със задвижване на четирите колела, но те по никой начин не спадат в графата "евтини". Достъпът на клиентите до 4х4 става все по-оскъден. През 2020 в нашата класация на най-евтините AWD модели имаше цели 18 за под 50,000 лева. През 2021 вече бяха 13. Сега са само четири. При някои модели поскъпването спрямо 2020 е шокиращо: почти 28 000 лева при Nissan Qashqai, над 30 000 лева при Honda C-RV, и цели 34,000 лева поскъпване за пикапа на Great Wall (макар и със смяна на моделното име от Steed на Poer).
Най-евтините коли с 4х4 в България (ГАЛЕРИЯ):
Над 40% поскъпване при S-Cross само за три години, но независимо от това моделът си остава един от най-достъпните с 4х4 и семейни размери в България. Задвижването е с 1.4-литров бензинов мотор и мека хибридна система, с общо 129 коня, и 6-степенни ръчни скорости. Оборудването по правило е богато дори в ниските нива - тук базовото включва камера за заден ход, адаптивен круиз контрол, двузонов климатроник, парктроник отпред и отзад, отопление на седалките, електрически сгъваеми огледала, кожен волан и релси на покрива.
Цена през 2020: 42 490 лева
Цена през 2021: n./a
Цена през 2022: 57 990 лева
* Сравненията с предишни години често са за модели от различни поколения, различно задвижване и оборудване. Просто сме посочили най-евтиния вариант с двойно предаване в гамата. Класацията е само на база на официалните ценови листи