IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как точно да затегнем болт без динамометричен ключ

Вижте един трик, който може да ви спаси в някои ремонти по колата

Всеки производител на автомобили, още на етапа на проектиране на конкретен модел, определя определена издръжливост на своите компоненти и възли. Но до голяма степен всичко зависи от връзките, а именно болтове и гайки. Включително и начина и силата с които са затегнати. Което по-специално определя дали болтът ще се скъса или не. .


ключ


Ето защо е важно да затегнете правилно болтовите връзки. Но дори и в специализирани сервизи това не винаги се прави, въпреки че механиците трябва да имат специален инструмент в арсенала си - динамометрични ключове за всякакви нужди. Но какво да направите, ако не ви е под ръка такъв ключ.

Оптималното затягане със стандартен гаечен ключ е следното. Взимате гаечен ключ (най-удобно е да използвате отворен) и т.нар. ръчен кантар, който се продава на много места и е евтин. Поставяте ключа върху болта или гайката, а в другия край закачате куката на въпросната „ръчна везна“, с която дърпаме.

Основното тук е да контролирате ъгъла между тях на 90 градуса и да следите показанията на скалата. Колко трябва да показва стрелката? За да получите правилния отговор на този въпрос, трябва да използвате калкулатор. Да кажем, че в ръководството за ремонт се казва да затегнете определена гайка със сила от 30 Нм., което се равнява на 3 кг на метър дължина на ключа (1 нютон = 100 грама).


ключ


Но това е само „на хартия" В действителност е необходимо да се компенсира тази дължина в килограми. Взимаме най-често срещания ключ „13“. Средно дължината му е 15 см или 0,15 м. Разделяме теглото на дължината и получаваме 20 кг. Това е точно стойността, която стрелката на ръчния кантар трябва да показва.

Вярно е, че трябва да имаме предвид, че дори най-готиният и скъп динамометричен ключ има грешка, която обаче не надвишава 8%:. И при метода на затягане с „ръчна везна“ това също трябва да се вземе предвид. И ако всички условия са изпълнени, тогава в крайна сметка натягането ще бъде много точно.

Но ако предприемете сериозен ремонт на сложен агрегат, тогава е по-добре да не рискувате и да се въоръжите със специален инструмент. За щастие в наши дни и динамометричните ключове не са толкова скъпи. Но ако говорим за един или два болта, то гореописаният метод ще ви свърши работа.


0 от 500
  • #95
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Защото от там се започва неграмотнико.Тръгваш от скорост,наклон на пътя,тегло на автомобила.Изчисляваш съпротивителните моменти от въздуха, търкаляне,от наклона.Смяташ въртящия момент на гумите,делиш на предавателните числа и получаваш въртящия момент на двигателя.
  • #94
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Пак питам аз какво твърдя за да не си съгласен с мен? Защото обикновено спориш три години и накрая повтаряш моите думи отпреди три години като свои изводи и ми обясняваш че греша. След като най-накрая след три години се съгласи с мен обясни ми какво съм твърдял досега за да не си съгласен?
  • #93
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    И сега вече твърдиш че автомобилите не се подчиняват на физичните закони и математическите сметки са някакви различни от тези във физиката? Разбира се че са положителни и отрицателни числа при сметките! Както виждаш онези 15 kW които трябваше да вадим когато смятахте за изкачването на два тона при 10% наклон с 30 км в час, сега са с положителен знак защото става въпрос за спускане. Няма понятие автомобилна мощност и автомобилен въртящ момент.
  • #92
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Мити4ен, затова мразя да споря с неграмотния хора.Въртящия момент може да се смята в двете посоки.В случая съм ти дал от 100 Нм от двигателя и какво стига до гумите.При движение по инерция от наклона има значение колко Нм се получават от колелата и на коя предавка трябва да превключил за да намалиш.
  • #91
    0 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Защо да ги смятам на колелата, след като дори ти си ги сметнал на валът на двигателя?
  • #90
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Понятията отрицателен и положителен момент съществуват само в физиката.При автомобилите въртящият момент е положителен ,има и съпротивителен въртящ момент.Като смяташ въртящия момент от съпротивлението при търкаляне и от въздуха, отрицателни числа ли получаваш?
  • #89
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Колела или вал, това е въпросът? Гост ( преди 22 часа )Въртящ момент на двигателя 100 нютонметра. Предавателни числа 1-3,5 ; 2-1,9;3-1,3; 4-1; 5-0,7.На диференциала 3,7.Кпд 0,9.На гумите 1-1165 Нм, 2-632 Нм, 3-432 Нм, 4-333 Нм,5-233 Нм.На първа скорост имаме 1165 Нм към гумите,на пета само 233 Нм.Бустер4о, както виждаш на първа скорост от двигателя към гумите се предава най голям въртящ момент.Най малък на пета.Отваряй Уикипедия и чети,друг път си помисли,като си мериш пешката с инженери.
  • #88
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Всъщност те абсолютно не се страхуват от това да бъдат хванати в лъжа. Когато те са поставени в ситуация да отговарят на реални въпроси и да се сблъскат с реалните факти, те, без дори да направят пауза, ще преработят своята история така че да пасва на фактите и да изглежда консистентна. Това непрекъснато преработване на тяхната история води до противоречия, които оставят слушателя объркан https://bg.m.wikipedia.org/wiki/Психопатия
  • #87
    0 rate up comment 0 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Мити4ен,за да започне да намалява скоростта,трябва въртящия момент на вала да е под 50 Нм.А аз какво твърдя? Хайде докажи онова от цитата от Уикипедия отново и отново и отново и отново!
  • #86
    0 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Психопатите са патологични лъжци. Техните отношения с другите хора са практически дефинирани от манипулация и експлоатация. Психопатът не вижда никаква причина, поради която да бъде честен или грижовен, загрижен за другите хора. Те обикновено са много добри в лъжите, понякога са способни да объркат дори опитни разпитващи. Понеже те са неспособни на срам или страх, езикът на тялото при тях или тонът на гласа им, и други подобни знаци, никога не ги издават, както обикновено се случва с другите лъж