Дефицитът на професионални шофьори в България е поне 20,000 души, а в Европа - над половин милион души, и ситуацията тепърва ще се влошава в следващите години, заяви Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи пред сутрешния блок на телевизия Bulgaria ON AIR. Проблемът остава, въпреки че заплатите на международните шофьори на камиони са до няколко пъти над средните за страната, и са сравними с тези на колегите им в Европа, поясни Димитров. Това, разбира се, се отнася до международните превози. Във вътрешните заплатите са по-ниски.
Шофьор на TIR - какво трябва да знаете (ГАЛЕРИЯ):
Колко струват курсовете за международен шофьор?
Защо интересът към тази добре платена професия не е достатъчно голям? От една страна, животът на международните шофьори не е лесен - те не само полагат сериозен труд, но и носят голяма отговорност за товарите си, а и отсъстват по цели седмици от домовете си. Втората причина според Димитров е, че прагът за влизане в нея е доста висок. "Дори в страни като Германия и Франция, с техните по-високи доходи, са нужни 4-5 месечни заплати, за да се покрият разходите по всички курсове и обучения, така че шофьорът да придобие всички необходими документи", обяснява Димитров.
В България все повече компании поемат всички разходи по обучението и сертифицирането само в замяна на предварително сключен трудов договор. Иначе курсът за категория С е около 1000-1100 лева с включени вътрешни изпити, а за категория С+E - с около 150-200 лева повече.
Защо интересът към тази добре платена професия не е достатъчно голям? От една страна, животът на международните шофьори не е лесен - те не само полагат сериозен труд, но и носят голяма отговорност за товарите си, а и отсъстват по цели седмици от домовете си. Втората причина според Димитров е, че прагът за влизане в нея е доста висок. "Дори в страни като Германия и Франция, с техните по-високи доходи, са нужни 4-5 месечни заплати, за да се покрият разходите по всички курсове и обучения, така че шофьорът да придобие всички необходими документи", обяснява Димитров.
В България все повече компании поемат всички разходи по обучението и сертифицирането само в замяна на предварително сключен трудов договор. Иначе курсът за категория С е около 1000-1100 лева с включени вътрешни изпити, а за категория С+E - с около 150-200 лева повече.