Дефицитът на професионални шофьори в България е поне 20,000 души, а в Европа - над половин милион души, и ситуацията тепърва ще се влошава в следващите години, заяви Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи пред сутрешния блок на телевизия Bulgaria ON AIR. Проблемът остава, въпреки че заплатите на международните шофьори на камиони са до няколко пъти над средните за страната, и са сравними с тези на колегите им в Европа, поясни Димитров. Това, разбира се, се отнася до международните превози. Във вътрешните заплатите са по-ниски.
Шофьор на TIR - какво трябва да знаете (ГАЛЕРИЯ):
Бъдещата единна европейска книжка
Все по-сериозен проблем са и административните усложнения. Димитров напомня, че навремето в България випускниците на професионалните училища придобиваха шофьорска книжка категория С още със завършването си. Сега за целта са им нужни две години опит с категория В. А при обсъжданията на бъдещата единна шофьорска книжка на Европейския съюз се предлага да има по две задължителни години трупане на опит преди получаването на всяка по-висока категория. Ако подобно нещо се приеме, това значи човек да може да стане професионален шофьор най-рано на 27-28 години, смята Димитров. Камарата е внесла предложение в Брюксел да се допусне изключения за завършващите професионални транспортни училища и те да могат да придобиват еквивалента на категория С доста по-рано.
Все по-сериозен проблем са и административните усложнения. Димитров напомня, че навремето в България випускниците на професионалните училища придобиваха шофьорска книжка категория С още със завършването си. Сега за целта са им нужни две години опит с категория В. А при обсъжданията на бъдещата единна шофьорска книжка на Европейския съюз се предлага да има по две задължителни години трупане на опит преди получаването на всяка по-висока категория. Ако подобно нещо се приеме, това значи човек да може да стане професионален шофьор най-рано на 27-28 години, смята Димитров. Камарата е внесла предложение в Брюксел да се допусне изключения за завършващите професионални транспортни училища и те да могат да придобиват еквивалента на категория С доста по-рано.