Електрификацията на автомобилите не се ограничава до двигателя, както показва доставчикът ZF Friedrichshafen. Групата, която редовно разработва новаторски технологии, представи усъвършенствана спирачна система, която работи изцяло без хидравлика.
В системата "спирачка по проводник", или спирачка по кабел (brake-by-wire), спирачното налягане, необходимо за забавяне на колелата, се генерира от малки електрически мотори, които са разположени директно върху спирачния апарат. При дисковите спирачки те заместват класическата хидравлична спирачна система, в която циркулиращата течност, поддържана от серво помпи, генерира необходимото налягане.
При спирачка на ZF спирачният импулс се предава чрез електрически кабели („по проводник“). Спирачната течност и преносната система, включително цилиндърът и серво помпата или хидравличният спирачен усилвател, вече са излишни.
Новата технология предлага различни предимства.
Тя е подходяща както за електрически автомобили, така и за конвенционални модели с двигатели с вътрешно горене. Има различни предимства пред хидравличната система. Едно от тях е, е електрическите двигатели, наречени актуатори, имат по-добра „захапка“. По време на автоматично аварийно спиране от 100 км/ч, спирачната система скъсява спирачния път с около девет метра, установява ZF при извършени тестове. Тя пести енергия – в пасивно състояние накладките почти не се търкат в дисковете, а при електромобилите е възможен 1-2% повече пробег.
Спирачната система "спирачка по кабел" е по-лека от хидравличната спирачна система: "Актуаторите наистина добавят допълнително тегло, но чрез елиминирането на хидравличната верига теглото в крайна сметка се спестява", изтъква говорител на ZF.
Трябва да се отбележи, че електрическата спирачка е по-евтина: тя спестява на производителите необходимостта да инсталират хидравлична система по време на производството и следователно помага за рационализиране на производствения процес.
Инженерите на ZF подчертават, че спирачното усещане за водача е като при класическа спирачка въпреки индиректното предаване на импулса. Асистентите за безопасност като ABS и ESP не са засегнати от модификацията, тъй като сензорите са разположени на главината на колелото.
Увеличаването на цифровизацията прави възможно да се управлява централно цялата система на автомобила чрез няколко компютъра. Електрическа спирачна система се вписва безпроблемно в тази цифрово-електрическа вселена. „С такива кабелни системи ние отваряме вратата към нова ера на управление на превозни средства“, обобщава д-р Холгер Клайн, главен изпълнителен директор на ZF Group.