fallback

Как Toyota се учи от китайци на ефективно производство

Японците преодоляват изоставането си при електромобилите с помощта на BYD

Toyota е сочена като лидер в ефективността на производството на автомобили, но компанията закъсня сериозно с навлизането си при електрическите превозни средства. Въпреки това японският производител обяви доста амбициозни планове за засилване на усилията си в тази област, като те включват голям брой нововъведения.

Сред тях са поточна линия от следващо поколение, която използва автономни автомобили, движещи се сами по по поточната линия, като и сериозен напредък при батериите, който трябва да доведе до пробег от 1600 км през 2028 г. Планът на Toyota е през 2026 г. да пусне нова архитектура, на която да бъдат изградени поне 10 нови превозни средства, задвижвани изцяло на ток.

Оказва се обаче, че всичко това би било невъзможно без китайския производител BYD, който е партньор на Toyota в разработването на изцяло електрическия седан bZ3. В интервю за Toyota Times президентът на новосъздадената BEV Factory на японската компания - Такеро Като, признава, че е останал шокиран по време на бизнес пътуване до Китай.

„За първи път се сблъсках лице в лице с конкурентоспособността на китайските компоненти. В Китай не просто учеха и прилагаха технологии, но също така бързо трансформираха производството. Като погледнах оборудване, което никога не бях виждал в Япония и тяхното най-модерно производство, бях поразен от усещане за криза и разбрах, че ние сме г голяма беда. В същото време обаче започнат да си мисля, че искам да прекарам остатъка от кариерата си в Китай“, разказва Като.

Това усещане за „осъзнаване“ идва, когато Toyota започва да си сътрудничи с BYD за разработката седана bZ3 за китайския пазар. Моделът е базиран на платформата e-TNGA на японския производител, но използва батериите Blade на китайския производител.

„Развитието на електрическия салон беше белязано от постоянна промяна. Особено вълнуващо изживяване дойде пет месеца след като височината и междуосието на автомобила бяха променени, което само по себе си е огромна промяна. Общата височина беше намалена с 25 мм, така че дъното трябва да бъде преработено напълно. В Япония подобно нещо би спряло напълно разработката на модела, но в Китай бързо се справиха с промяната", обяснява Като.

Докато тества bZ3 в Монголия, Като спешно е извикан в Япония от шефовете на компанията Акио Тойода, президент на Toyota, и Коджи Сато, главен изпълнителен директор на компанията. По време на срещата той беше помолен да се върне в Япония и да поеме кормилото на Центъра за развитие на превозни средства, който се занимава с всичко - от планирането до развитието на масовото производство.

Година по-късно Като вече е огромен привърженик на електрическите автомобили, като вярва, че те имат уникални качества и характеристики. И е напълно убеден, че Toyota ще се справи с всички предизвикателства на електрификацията, като голяма заслуга за това има и китайският партньор BYD, от който японците са научили много неща.

fallback
  • #12
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Абе шваба, правиш ли разлика между електромобил и автомобил на платформа за ДВГ с електрически двигател? Не обърна ли внимание поне на риториката при представянето на би зет фор екс - първият електромобил на toyota. Потърси в google "първият електромобил на toyota" да видиш кой модел ще ти излезе! Освен това в родината си Япония се продава само оригинала - subaru soltera . Няма електромобил с марка toyota. За китайския електромобил с лепенка toyota имаш ли нещо да кажеш?
  • #11
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Китайците се учат от Тесла, а японците - от китайците. Трета глуха се нарича това.
  • #10
    Швабен зи каскен ( преди 5 месеца )
    Тесла в коя точно технология превъзхожда Тойота? По-голям пробег и по-бързо зареждане? Те са за сметка на дълговечността на батериите. Тойота не може да си позволи да продава електромобили с 10 години живот като Тесла, това би било самоубийство за тях.
  • #9
    Швабен зи каскен ( преди 5 месеца )
    "Toyota признава ли си че е технологично изостанала както от китайците така и от Тесла?" Тойота официално никога няма да каже нещо лошо за конглокенцията. Но това не значи че "признават технологична изостаналост". Какво точно значи "технологична изостаналост"? Всеки производител си има собствени технологии, в някои по-напред от другите - в други - не. Китайците, както писах са напред с желязо-фосфатните батерии, но това е заради рестрикциите на патента.
  • #8
    Швабен зи каскен ( преди 5 месеца )
    "като на година продават по-малко електромобили отколкото Тесла продава със собствено произведени батерии". Поредната лъжа. Тая година Тойота гонят 100 000 електромобила, Тесла я имат 20 000 със собствени батерии, я не. Не си в час, Тесльо.
  • #7
    Швабен зи каскен ( преди 5 месеца )
    "toyota през 2023 година все още няма собствен проектиран електромобил." Тц. Имат, и то още от 1996 - първото поколение РАВ4ЕВ, от което Тесла изкопира разположението на батериите в пода, т.нар. скейтборд дизайн. След това имат Lexus UX300e, а bZ4X е съвместна разработка със Субару, като над 90% от инженерния дизай е на Тойота. Не можеш без да лъжеш, а?
  • #6
    анонимен ( преди 5 месеца )
    И как са продажбите на електро извън Китай? Тойота имат време, ресурса, заводите, мрежата, реномето, не ги отписвай току така. По добре късно, отколкото никога, са казали хората..
  • #5
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Но да се върнем на основната тема с която не можем да се разберем с тебе. Toyota признава ли си че е технологично изостанала както от китайците така и от Тесла? Не ти говоря аз какво си мисля А какво твърдят шефовете на toyota? Не ми се измъквай с бъдещи обещания за 1600 след четири години защото на тях сме се наслушали от 2010 година насам. Тези батерии се започват да ги произвеждат след три-четири години от тогава насам. Питам за ДНЕС. Признават ли си или не?
  • #4
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    А докато те са още през 2010 година проектираше електромобили за чужди марки включително mercedes и toyota, toyota през 2023 година все още няма собствен проектиран електромобил. Единият е проектиран от китайците а другия от subaru, като на година продават по-малко електромобили отколкото Тесла продава със собствено произведени батерии, въпреки че успява да произвежда батерии само за 10% от производството си, а останалите купува от партньори.
  • #3
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Плановете на Tesla предвиждат собствено производство на 3 тераватчаса батерии през 2030 година с осигурени договори за материали за производството им. Част от тях ще са за 20 милиона електромобила годишно, без да уточняват Дали те ще произвеждат тези електромобили или ще продават батериите. Освен това имат и договори за доставки на батерии включително от партньорите на toyota, от които и сега купуват повече батерии, отколкото toyota ще използва за всичките си електромобили през 2026 година.
fallback
Последни