Никак не е лесно да се получи много точно прогнозно отчитане на пробега във всяко електрическо превозно средство на пазара днес, тъй като трябва да се вземат под внимание толкова много фактори, някои от които могат да бъдат малко по-трудни за прогнозиране.
Независимо от това, за производителите на автомобили е важно да предложат точно прогнозиране на пробега в своите електромобили, ако искат хората да се доверят на технологията и да не бъдат притеснени от пробега, когато разберат, че оценката за него се различава от постигнатото в реални условия.
Лидерът при електромобилите Tesla работи върху усъвършенстването на своите методи за прогнозиране на обхвата, като посочва всички фактори, които навигационната й система взема предвид при изчисляване на маршрут и процента на батерията при пристигане. Списъкът беше публикуван на страницата на Tesla North America в X (бивш Twitter), като той включва включва както очевидни фактори, така и такива, които малцина взимат под внимание, за да може да се определи приблизителния пробег на електромобила.
В графата „очевидни“ има неща, които трябва да се вземат предвид още преди потегляне. Те включват първоначалното състояние на зареждане на батерията, първоначалната температура на батерията, предварителната подготовка на батерията, брутното комбинирано тегло на превозното средство, аеродинамичния коефициент на съпротивление и специфичната за превозното средство консумация на енергия – ако колата има монтиран багажник за велосипеди, например, това ще се отрази на обхвата.
След това има други очевидни фактори, които трябва да се вземат предвид за цялата продължителност на пътуването. Сред тях са скорост и посока на вятъра, околна температура, надморска височина, скорост на трафика, средно ускорение/забавяне (това вероятно може да се преведе като „стил на шофиране“), съпротивление при търкаляне и консумация на HVAC.
Интересното е, че Tesla изброява и по-малко очевидни фактори, включително влажност и налягане, както и слънчево натоварване и облачно покритие. В същото време неща като налягането в гумите или състоянието на гумите, както и на пътната настилка не са включени в списъка, въпреки че могат да се разглеждат като част от по-голямата глава „съпротивление при движение“.
Както е известно, наскоро Министерството на правосъдието на САЩ започна разследване срещу Tesla именно заради обявения от марката пробег на нейните електромобили. Твърди се, че американският производител предлага нереалистични оценки на пробега на своите превозни средства. Според информация на Reuters още през лятото на 2022 г. компанията е създала специален екип, който трябва да обезвреди оплакванията на хиляди клиенти именно относно пробега.
Твърди се още, че преди десет години Tesla е монтирала своя софтуер за оценка на пробега, като е написала алгоритми за измервателя на обхвата и благодарение на тях система показва оптимистични прогнози за разстоянието, което превозното средство може да измине с едно зареждане. Неназован източник каза на информационната агенция, че директивата да се дават на клиентите оптимистични оценки за пробег идва от главния изпълнителен директор на Tesla - Илон Мъск, който „е искал да покаже добри числа за пробег при заредена батерия".
Трима собственици на Tesla в Калифорния дори съдиха автомобилния производител в групов иск за фалшиво рекламиране на прогнозния пробег на неговите електромобили.