Днес моделната гама на японския производител Mitsubishi включва серия от скучни SUV автомобили, нито един от които няма нищо общо с високата производителност. Въпреки това, преди няколко десетилетия, Mitsubishi произведе някои от най-добрите високопроизводителни седани, проектирани за господство в ралитата.
Разбира се, става въпрос за десетте поколения, базирани на Lancer модели Evolution, които в по-голямата си част са достъпни за обществените пътища версии на претендентите на марката за Световния рали шампионат (WRC).
За повечето ентусиасти Evolution и легендарният двигател 4G63T, който задвижва всички, освен последната итерация, остават най-великите продукти на Mitsubishi, но мнозина забравят модела, който въвежда както легалната на улицата, базирана на рали формула, така и могъщия четирицилиндров двигател с турбокомпресор.
Дълго преди първият Evolution да бъде замислен и дори няколко години преди създаването на подразделението Ralliart, Mitsubishi опитва късмета си в рали състезания с променлив успех.
През 1979 г., след тригодишна пауза, японският производител си поставя за цел да промени това и се замисля за титла, така че неговите инженери вземат седана Lancer и го трансформират в усъвършенствана рали кола.
Наречен EX 2000 Turbo, автомобилът дебютира на изложението в Токио през 1979 г. като прототип, а две години по-късно се появява на пистата.
За съжаление на Mitsubishi, неговият план да развие автомобила със задно задвижване в победител във WRC е прекъснат от появата на 4WD Quattro на Audi.
Независимо от това, проектът EX 2000 Turbo поражда специална хомологация за леки автомобили, която, макар и забравена в наши дни, представлява един от най-впечатляващите седани с двигател с четири цилиндъра на пазара в началото на 80-те години.
Първият Mitsubishi, използващ двигател 4G63 с турбо
За разлика от всички други версии на Lancer от второ поколение, специалната хомологация - продавана само на избрани европейски пазари - става първото и единствено второ поколение Lancer, което получава 2,0-литров двигател, заимстван от по-големия Galant.
Част от фамилията двигатели Sirius, въведена в средата на 70-те години на миналия век, агрегатът с кодово име 4G63 се отличава с бомбоустойчив чугунен блок с отвор и ход от 85 mm × 88 mm.
Двигателят 4G63 на 2000 Turbo разполага с турбо с междинно охлаждане, електронна система за впръскване на гориво и програмируемо ECU - всички най-съвременни функции за 1981 г.
Версията за обществените пътища е ограничена до 168 конски сили, докато тази за рали състезанията достига около 300 к.с.
Специалната пътна хомологация не изглежда заплашително отвън. В сравнение със стандартния Lancer, тя получава само предна броня по поръчка, нови джанти и уретанов заден спойлер, целящ да подобри аеродинамиката.
Независимо от това, с двигател с турбокомпресор от 168 к.с. под капака, 1000-килограмовото Turbo е един от най-бързите четирицилиндрови автомобили в света по време на своя дебют.
Той може да ускори от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди при максимална скорост от 201 км/ч.
Освен двигателя с турбокомпресор и леките подобрения на каросерията, специалният модел получава и вентилирани дискови спирачки, по-усъвършенствани пружини за независимото си окачване и диференциал с ограничено приплъзване.
Lancer EX 2000 Turbo днес
От 1981 до 1987 г. Mitsubishi продава около 1250 бройки от Lancer EX 2000 Turbo. Моделът никога не е бил наличен в Япония или САЩ поради строгите разпоредби за емисиите.
Въпреки че е мощен малък седан, Turbo бързо бива засенчен от по-новия Galant VR-4 и по-късно от моделите Evolution.
За тези, които притежават такава кола, тя има сантиментална стойност, която не може да бъде превърната в пари; следователно рядко ще видите някоя от тези коли обявена за продажба.