В наши дни изглежда, че дизеловите двигатели вървят към постепенно изчезване, въпреки че технологиите и хибридните решения са ги направили по-чисти и по-ефективни от всякога. Въпреки това изглежда почти невъзможно да си представим единици с по-голям обем от от 2,0 или 3,0 литра.
В началото на века обаче положението беше различно. Ескалиращата производителност и нарастващите изисквания на клиентите накараха водещите премиум производители да разширят границите и да проектират дизелови двигатели толкова „големи“, колкото и най-мощните бензинови двигатели.
Точно през тези години трите основни германски конкурента - Audi, BMW и Mercedes-Benz, влязоха в нова битка за клиенти с три V8 дизела с обем от 3,3 до 4,0 литра. Първоначално тези мотори бяха поставяни на флагмани на марката, а по-късно и на техните SUV.
Битката на големите V8 дизели (ГАЛЕРИЯ):
Отговорът на Volkswagen Group дойде в началото на 2000-те със серията Audi A8 D2, с алуминиев блок V8 бензинов дериват. Първият, наречен AKF, имаше работен обем от „само“ 3,3 литра (3328 куб см), но разполагаше впечатляваща мощност от 224 к.с., което го прави пропорционално първи в съотношението мощност към работен обем съотношение с повече от 67 к.с./литър.
Конструкцията на мотора беше с четири клапана с двойни горни разпределителни валове - същата като при конкурентите, но моторът все още не беше оборудван със система Common Rail, а с просто директно впръскване с коефициент на компресия 18,5:1. В замяна той беше оборудван с два турбокомпресора с променлива геометрия. Максималната мощност от 224 к.с. е постигната при 4000 об/мин, въртящият момент е 480 Нм между 1800 и 3000 об/мин, а максималната скорост е близка до тази на BMW - 242 км/ч, с време за ускорение от 0 до 100 км/ч от 8,2 секунди.
През 2003 г. серията A8 D3 получи 4,0-литровия ASE evolution (работен обем от 3937 куб см). Този мотор получи верига и Common Rail, докато съотношението на компресия беше намалено до 17,5:1. С мощност от 275 к.с. и впечатляващите 650 Нм въртящ момент, той беше най-мощният турбодизел на пазара по време на пускането си на пазара. Той позволи на A8 развиване на максимална скорост от 250 км/ч с ускорение до 100 км/ч за 6,7 секунди.