Допреди няколко години камионите без водачи изглеждаха като елемент от научнофантастичен филм, чието действие се развива през 2050 г. Дори когато роботикситата започнаха да препълват по улиците на Сан Франциско, концепцията за самоуправляващите се камиони все още изглеждаше доста далечна, макар и само защото бюрократичните препятствия, необходими, за да се случи нещо подобно, изглеждаха по-непреодолими от разполагането на роботиксита в Калифорния, дори когато превозните средства на компанията Gatik вече извършват търговски превозни в Канзас.
Но изглежда, че сега сме само на месеци от пускането на автономни влекачи по обществените пътища. Тези превозни средства дори ще разполагат със специални ленти.
Aurora Innovation споделя, че е открила първата лента за камиони без водачи между Далас и Хюстън, в един от най-натоварените търговски маршрути в югозападните щати. Компанията също така е подготвила още една важна част от инфраструктурата, необходима, за да осигури мащаб на тази дейност: готови за търговска употреба терминали за автономни камиони.
„Откриването на лента за безпилотни камиони с готови търговски терминали е първото за индустрията, което отключва способността ни да пуснем нашия продукт“, споделя Стърлинг Андерсън, съосновател и главен продуктов директор в Aurora.
Самите камиони са оборудвани със система от четвърто ниво на автономност, което означава, че са способни да работят в специална зона и да пътуват по предварително определен маршрут. Това ги прави подобни в много отношения на роботиксита, които също са превозни средства с четвърто ниво на автономност, но работят по много по-течни маршрути, като същевременно са ограничени до определен брой квартали. Самите камиони ще се движат само по определените ленти.
Aurora е проектирала план на терминал, предназначен да увеличи максимално времето, което камионите прекарват на пътя, със станции, позволяващи на превозните средства да прескачат точките за проверка.
„Способността да обслужваме и поддръжаме камиони без шофьор по всяко време от деня, месеца и годината е от решаващо значение за пускането на ценен продукт, който може да се справи с динамичното търсене“, отбелязва компанията.
Без специалната инфраструктура концепцията не би била готова за търговска употреба.
Основна част от готовите терминали са командните центрове на Aurora, оборудвани с работещи дистанционно специалисти, които ще наблюдават денонощно всички операции. В командните центрове ще има и диспечери, които ще разпределят работата между камионите.
Работейки с тестови клиенти, Aurora вече транспортира 50 товара на седмица в Тексас, но в края на 2024 г. разработчикът на автономни технологии планира да започне търговски операции между Хюстън и Далас, като маршрутът минава по главен път I-45.
„С пускането на този коридор ние дефинирахме, усъвършенствахме и валидирахме рамката за разширяване на нашата мрежа с най-голямата партньорска екосистема в индустрията за автономни камиони“, подчертава Андерсън.
Може би най-неочакваният аспект от еволюцията на автономните технологии, когато става въпрос за камиони, е, че системите от второ и трето ниво на автономност никога не са били използвани при тежкотоварния транспорт.
Преди десетилетие индустрията се надяваше, че радарите и сензорите LIDAR могат да осигурят на шофьорите комфорта да свалят ръцете си от волана и да не следят постоянно пътя за определени периоди. Но като се има предвид включените над 50 юрисдикции, регулаторното и търговско производство на тези системи, това никога не се е прилагало в търговски мащаб.
Вместо това, индустрията за автономни камиони минава направо на четвърто ниво, което беше характерно до голяма степен за роботикситата, поне както се надяваха инвеститорите и разработчиците на превози. Въпреки това, оценките за реалните печалби от технологията в индустрията на роботикситата някъде през следващото десетилетие сега изглеждат по-несигурни, отколкото преди няколко години.
Вместо това разработчиците на роботиксита инвестират милиарди долари в технологията, финансирани от големи корпорации и инвеститори, с малко яснота за търговския успех.
Скептиците относно автономните превозни средства посочват, че и в двата случая, с роботикситата и камионите, автономната технология заменя един вид човешка работа с друга, висококвалифицирана и по-високо платена, но превозните средства сега са много по-сложни за създаване и по-скъпи, всичко това с идеята да се премахне човешкия фактор.
Профсъюзите твърдят, че подобен преход към самоуправляващи се автомобили и камиони дори няма да доведе до спестяване на разходи за индустрията до някакъв неопределен момент в далечното бъдеще.