Вече 86 години една и съща трагична фотография - черно-бяла, едрозърнеста, леко размазана - изниква в главите на всички, когато заговорим за най-обещаващото решение в областта на зелената енергия. Щом стане дума за употреба на водород в транспорта, първо се сещаме за трагедията на дирижабъла "Хинденбург". На 6 май 1937 гордостта на германския въздушен флот, най-големият въздухоплавателен съд с твърда конструкция в историята, се запалва и изгаря като факла при опит за кацане в Ню Джърси. 35 души - пътници и екипаж - загиват.
Причината за трагедията не е ясна и до днес. Мнозина подозират саботаж. Но каквато и да е истината, катастрофата с "Хинденбург" не само слага точка на пътническите дирижабли с водород, но и поставя клеймо изобщо върху практическата употреба на най-разпространения елемент във Вселената. Днес опонентите на нар. "водородно общество" изтъкват всевъзможни аргументи срещу него - икономически, научни, логистични, геополитически. Но в крайна сметка най-силният им инструмент е подсъзнателният ужас, който образът на горящия цепелин продължава да предизвиква и до днес. Нека се опитаме да обобщим доводите "за" и "против" прехода към водородно задвижване в транспорта.
17 ключови въпроса за водорода (ГАЛЕРИЯ):
Нуждата е особено голяма за някои индустрии, които просто не могат да заменят природния газ с електричество. Производството на изкуствени торове изисква високи температури, които не могат да се развият с електричество. Същото важи за стоманодобива, където са нужни почти 2000 градуса по Целзий. И за петролните рафинерии, които ще продължат да съществуват дълго след като спрем да използваме петрола за производство на енергия. Авиоиндустрията не може да замени керосина с батерии, които биха тежали десетки тонове. Идеята на Брюксел доскоро бе вместо това самолетите да летят със синтетичен, въглеродно неутрален керосин. Но само преди месец шефът на Lufthansa Карстен Шпор заяви пред Bloomberg, че ако компанията трябвна да мине изцяло на е-керосин, за целта ще й е нужна половината от цялото производство на електроенергия в Германия.