При хидравличната автоматична скоростна кутия на превозно средство има един малко известен фактор, който значително влияе върху нейната дълготрайност - правилното ниво на трансмисионната течност, известна още като ATF (Automatic transmission fluid). Много собственици на автомобили не са наясно с важността на следенето и поддържането на подходящи нива на ATF, което може да доведе до потенциални проблеми в дългосрочен план.
Недостатъчните нива на ATF могат да имат вредно въздействие върху трансмисията. Без достатъчно количество течност се нарушава терморегулацията в трансмисионната система, което води до прегряване. Това прегряване може драматично да съкрати живота на трансмисията и да направи смяната неизбежна по-рано от очакваното.
От друга страна, излишъкът на ATF е не по-малко вреден. Нивата на течността, които са твърде високи, могат да причинят образуването на пяна и въздушни мехурчета в трансмисията. Това води до промяна във физичните свойства на течността, което я кара да стане лесно компресируема. В резултат на това налягането в системата пада, което води до симптоми като приплъзване на предавките или загуба на производителност на трансмисията. В допълнение, разпенената ATF е по-малко ефективна при смазване на сложни трансмисионни компоненти и разсейване на топлината, което води до ускорено износване.
За да осигурите необходимото ниво на ATF и да избегнете евентуална повреда на трансмисията, е необходимо да я проверявате редовно. За да направите това, използвайте сонда с „горещи“ и „студени“ маркировки. Важно е обаче да се отбележи, че нивото на течността трябва да се проверява само при работещ двигател. Това е така, защото нивата на ATF се повишават, когато трансмисията загрее след шофиране известно време.
Проверката на нивото на течността на студен двигател може да доведе до погрешно тълкуване на действителното ниво и неправилни действия, като например прекомерно източване или добавяне на течност.