През 2021 г. Toyota изненадващо пусна второ поколение на модела си Mirai, тъй като седанът с горивни клетки никога не се продаваше добре. Японският производител се опита да спаси модела, но сега променя решението си и ще технологията ще бъде използвана не за пътнически, а за търговски превозни средства.
„Проблемът е в липсата на станции за зареждане, чието изграждане се реализира много трудно. Това ограничи сериозно продажбите на Mirai и можем да признаем, че неговото представяне на пазара не беше успешно", коментира Хироки Накаджима, главен технологичен директор на Toyota, цитиран от Autocar.
Думите му се потвърждават от статистиката - според Центъра за данни за алтернативни горива на Министерството на енергетиката на САЩ, в страната, която беше основен пазар за Mirai, има само 57 станции за водородно гориво, като всички са разположени в Калифорния.
„Водородът е най-подходящ за автомобили, които се движат основно между две места, като например търговски превозни средства. Тяхното често ограничено и специфично използване би улеснило установяването на стабилни възможности за доставки", каза още Накаджима.
Toyota и Isuzu вече обявиха, че ще разработват съвместно леки камиони с водородни горивни клетки. Що се касае до Mirai, неговото първо поколение така и не надхвърли 2000 продажби, докато второто се представя по-добре. През 2022 г. Toyota е продала малко над 2000 бройки от седана, а за първите 9 месеца на тази година техният брой е 2604. Това прави ръст от над 80% спрямо същия период на 2022 г.
Все още не всички автомобилни производители са готови да се откажат от автомобилите, задвижвани с водород. Honda представи кросоувър на базата на CR-V с горивна клетка по-рано този месец. Той ще бъде пуснат в САЩ и Япония през следващата година, но се очаква ограниченият брой бензиностанции да ограничи неговата наличност и продажби - точно както Mirai.
Toyota и други автомобилни производители също разработват двигатели с водородно горене. Миналата седмица компания представи нова концепция за състезателен двигател с 410 к.с. На тазгодишното изложение за мобилност в Япония Toyota показа бъги, работещо с водород, проектирано в сътрудничество с Honda, Suzuki и Kawasaki и което може да има бъдеще при пътническите автомобили.