Главният изпълнителен директор на Lamborghini Стефан Винкелман каза пред Autocar, че що се отнася до двигателите с вътрешно горене, неговата компания „може да си позволи да остави вратата отворена поне още няколко години“.
„Ние сме глобална компания, така че не е добре ако се концентрираме само в изискванията на една зона - нашите автомобили трябва на носят вдъхновение навсякъде. Планът е нашите ежедневни автомобили (SUV моделът Urus и новият Lanzador GT) да бъдат и двата напълно електрически до края на десетилетието. При суперспортните автомобили обаче ще бъдем хибридизирани; и тези коли ще живеят поне още осем или девет години от сега (до началото на 2030 г.). И така, като се има предвид, че типичен цикъл на развитие за нова спортна кола е четири години, имаме още време да гледаме и да изчакаме, докато картината стане по-ясна“, коментира Винкелман.
„Със сигурност виждаме ясна тенденция от нашите по-млади купувачи към устойчивост. Общият отпечатък на нашата марка по отношение на обема на вредните емисии на нашите автомобили е незначителен; но чувството ни за социална отговорност към марката е много по-голямо и трябва да го уважаваме.
Истината е, че ние просто не знаем каква част от съществуващата ни клиентска база за спортни автомобили вече може да обмисли електрическа алтернатива. Все още дори не питаме. Първо, трябва да ги подготвим по начин, който е надежден. Трябва да правите нещата в правилния ред. С Lanzador, например, дойдохме с концепция, визия: нещо реално. Само след като хората го видят, можете наистина да прецените дали пазарът е готов“, допълва топ-мениджърът.
Винкелман казва, че не е обезпокоен от идеята Lamborghini да стане изцяло електрическа марка, дори в най-дивите си и най-насочени към ентусиасти модели.
„Когато погледна назад пет-шест години, когато взехме решение да преминем към хибрид, това беше трудно решение. Никой не мислеше, че ще бъде прието. Така че трябва да мислите за общественото мнение като за филм, а не за моментна снимка. Ясно е, че ще има момент във времето, когато изцяло електрическите спортни автомобили могат да бъдат дори по-емоционални от тези с ДВГ. Изходната мощност вече е толкова невероятна. Това, което трябва да докажем, не е представянето, а динамиката на управление и вълнението от шофирането.
Всъщност вече виждаме времето, когато енергийната плътност на батерията ще позволи да се правят още по-пъргави EV суперколи от тези с ДВГ, които имаме днес. С достатъчно старание от наша страна можем да направим тези коли още по-емоционални и за нашите собственици“, казва още топ-мениджърът.
Винкелман добави, че технологията е за фирмата да се развива и доказва, вместо да чака други марки да продължат напред. „Знаем, че вече не сме първите, но когато стигнем дотам, искаме да сме най-добрите“, каза той.
„За мен лично не съм решил дали предпочитам синтетични горива или електрическо задвижване за суперспортните автомобили. За моделите за ежедневни шофьори наистина няма алтернатива на електромобилите. Съмнението ми относно синтетичните горива е свързано само с мащабите. До 2035 г. все още ще има милиарди коли по пътищата с двигатели с вътрешно горене и ако искаме да направим нещо реално за глобалните емисии, най-добрият начин да го направим на теория е със синтетично гориво. Но не съм убеден, че това е осъществимо.
В момента цялата индустрия вече инвестира в технологии за батерии. Така че като индустрия - и очевидно не само в полза на марки като Lamborghini, се нуждаем от по-голям консенсус и фокус", казва още шефът на италианския производител.