Японците най-после възродиха роторния двигател. Но не по начина, по който всички очакваха (ВИДЕО)
На пръв поглед тази кола ще ви стори позната. Тя изглежда точно като MX-30, първия електромобил на Mazda, който се появи преди три години и който, въпреки несъмнено симпатичния дизайн и високото качество на изработка, не стана точно пазарна сензация.
Но първият поглед лъже. Една малка емблема отстрани и отзад показва, че това изобщо не е познатият MX-30. Това е най-необикновеният хибрид на пазара в момента.
За да обясним точно колко е необикновен, първо трябва да се върнем далеч в миналото. Още през 30-те години на миналия век Феликс Ванкел патентова доста необичайна конструкция на двигател, в който цилиндрите и буталата са заменени от ротор с триъгълна форма. През 60-те двамата с Ханс-Дитер Пашке усъвършенстват технологията и я монтират в сериен автомобил - NSU Spider. После амбициозните японци от Mazda купуват лиценза и използват ванкеловия мотор за поредица емблематични модели - от Cosmo до RX-8.
Роторният двигател има много предимства - малък обем, ниско тегло, отличен баланс. Но има и доста недостатъци, особено що се отнася до емисиите, и затова преди 11 години дори Mazda се отказа от него. Оттогава най-заклетите фенове на марката стискат палци компанията да размисли и да съживи ванкеловия двигател. С удоволствие ви съобщавамe, че това вече е факт. Ванкелът е жив. Но не по начина, по който всички очакваха.
Преди всичко, технологията не възкръсва в някой спортен наследник на RX-8, а в MX-30 R-EV - компактен кросоувър за основно градска употреба. Двигателят тук е с обема на бутилка ябълков сок - едва 0.8 литра, и развива скромните 75 конски сили. Всъщност дори не е свързан с колелата - единствената му роля е на генератор, който зарежда батерията.
Класическите фенове на ванкеловите Мазди може и да са разочаровани от този автомобил. Но почитателите на електричеството би трябвало да го харесат, защото той поправя единствения голям недостатък на обикновената MX-30.
Ние харесахме много първата електрическа Mazda. Тя има привлекателен външен дизайн, много елегантен и изчистен интериор, и характерното за компанията директно, прецизно управление. Заради тези плюсове простихме даже непрактичните задни полуврати. Не можахме да простим обаче потискащо малкия пробег с едно зареждане. Официално обещаваният обхват бе 209 километра. В истинския живот те може да паднат и до 160-170. Напълно достатъчно за големия град, но твърде неудобно, ако решите да пътувате извън него.
Очевидното решение би било просто да се увеличи размерът на батерията - а с това и цената, и теглото на автомобила. Но в Mazda никога не са обичали очевидните решения. Вместо да увеличат батерията, те всъщност са я намалили наполовина - до по-малко от 18 киловатчаса. А в същото време са удължили обхвата до цели 680 километра с едно зареждане. Как ли? Именно с възраждането на ванкеловия двигател.
Новата MX-30 R-EV на теория се води плъг-ин хибрид. На практика е по-скоро чист електромобил с удължител на пробега. Ванкеловият двигател има една-единствена роля - да поддържа заряда в батерията. Той е толкова компактен, че с лекота се смества под капака заедно с електромотора. И е толкова лек, че разликата в теглото спрямо чистия електромобил е колкото един по-едър пътник.
Това звучи като най-доброто от двата свята. Имате чистия електромобил за в града, който изминава до 85 километра само на ток и който може да се зареди на 50-киловатова станция за по-малко от половин час.
Mazda MX-30 R-EV
170 к.с. максимална мощност
9.1 секунди 0-100 км/ч
140 км/ч максимална скорост
|
Но също така имате и 50-литров бензинов резервоар, с който можете да стигнете от София до Истанбул, без да спирате.
Този версия има и с 27 конски сили повече от чисто електрическата - общо 170, и ускорява от 0 до 100 км/ч за 9.1 секунди, вместо за 9.7. Не е спортна кола, естествено, но се държи отлично на магистралата. Освен това запазва емблематичното за Mazda директно и прецизно управление. А допълнителното тегло на роторния двигател върху предната ос още повече подобрява сцеплението в завой.
Това решение има още един голям плюс. То премахва не само главния недостатък на електрическата Mazda, но и големия недостатък на ванкела - ниската му издръжливост. Понеже работи като генератор в ограничен диапазон от обороти, този двигател не е подложен на големи натоварвания. Освен това компонентите му са подсилени значително в сравнение с предишните такива мотори на Mazda, така че той би трябвало да има доста по-дълъг живот от двигателя на RX-8 например. Освен това по този начин е значително по-ефективен, отколкото ако задвижваше колелата.
А също и по-евтин. Добавянето на втори двигател, и то доста сложен като конструкция, би трябвало доста да вдигне цената. Но намаляването на клетките на батерията напълно компенсира това. На някои пазари хибридната версия е на същата цена като чисто електрическата. В България тя започва от около 78,000 лева, с доста богато оборудване, и стига до 88,000 за специалната лимитирана серия Edition R.
78,000 лева не е малко за един компактен кросоувър, разбира се. Но е с почти 20 хиляди лева под цената на хибридния Opel Astra GSe. И несравнимо под аналогичните чисти електромобили като Kia Niro EV, която тръгва от около 94,000 лева, или Volvo XC40 ReCharge, започващо от 115,000 лева.
С напълно заредена батерия изминахме 97 км при среден разход 1 литър и 15 квтч на сто
Официално обещаваният разход е 0.8 литра на сто. Но, както при всички плъг-ин хибриди, това важи само за първите 100 км - тоест когато имате пълна батерия. След това разходът, естествено, започва да се покачва. След като приключихме с теста, заредихме батерията и изминахме 97 километра до летището в Мюнхен с ето такива показатели: малко над един литър бензин на 100 км, плюс 15 киловатчаса електроенергия. Доста добри показатели, трябва да признаем. Самият ванкелов двигател се включва плавно и звучи горе-долу като пасатор, работещ в съседната стая. Батерията понася зареждане до 36 киловата, и тогава ви трябват само 25 минути да я докарате от 10 до 80 процента.
В същото време тук няма никакви компромиси с удобствата. Задната седалка, щом веднъж свикнете със странните полуврати, е достатъчна и за пораснали хора. Багажникът побира 370 литра и предлага контакт, с който можете да захранвате външни уреди с до 1500 вата.
Както и при чисто електрическата версия, интериорът е стилен, изчистен и превъзходащ немалко модели от така наречения премиум сегмент. Имате всички модерни системи за сигурност, четлив head-up дисплей, преден и заден парктроник и, в нашия случай, отопление на волана и предните седалки.
Но най-голямото предимство на тази кола е, че е различна. В един свят, в който автомобилите стават все по-неотличими един от друг, Mazda продължава да изповядва стария девиз на Discovery Channel: да честваме разнообразието.
Още снимки от теста на Mazda MX-30 R-EV вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Серия 5 вече има и електрическо задвижване - и то е с 1 конска сила по-мощно от досегашното М5 (ВИДЕО)
-
Ето най-после една електрическа кола, в която изобщо няма да се тревожите за обхвата (ВИДЕО)
-
Това е първата изцяло нова дизелова технология от много години насам - и е точно обратното на онова, което бихте очаквали (ВИДЕО)
-
Американци и германци се мъчиха години да създадат такава технология и накрая се отказаха. Но малката японска компания успя