Дизеловият двигател датира от 1890 г., когато Рудолф Дизел - германски изобретател и машинен инженер, създава агрегат за използване в търговски приложения за производство на електроенергия. Конструкцията (двигател със запалване чрез компресия) запалва горивото, когато механичната компресия повишава температурата на въздуха в цилиндрите. Дизеловите двигатели не изискват запалителни свещи, използвани в конвенционалните двигатели с вътрешно горене.
През последните 40 години дизеловият двигател се превърна в значителен източник на енергия в камионите и автомобилите. Когато цените на бензина скочиха рязко по време на петролната криза от 70-те години на миналия век, моделите с дизелови двигатели, отличаващи се с нисък гориво, станаха още по-популярни. Въпреки това, те не успяха да се наложат в САЩ, където предпочитаното гориво си остана бензинът.
През последните години продажбите на дизелови автомобили спада, тъй като производителите насърчават продажбите на електромобили и хибридни превозни средства. Въпреки това през 2021 г. продажбите на дизели в Европа все още съставляват повече от 20% от общите продажби.
Кои обаче са най-надеждните дизелови двигатели, създавани някога? Отговор на този въпрос дават експерти от компанията Motor Verso, както и от изданието Slash Gear.
10 от най-надеждните дизелови двигатели (ГАЛЕРИЯ):
Въпреки че имаше проблеми от по-ранното семейство дизелови двигатели 2.0 и 2.2 AD, Toyota успя да произведе един от най-добрите дизелови двигатели, правени през последните години. Двигателят 1.4 D-4D е проектиран да издържи 450 000 км и разполага с впръскване Common Rail с инжектор Denso или Bosch. Това е най-малкият дизелов мотор на марката, като разполага с турбокомпресор с променлива геометрия, междинен охладител, EGR клапан и алуминиев блок (първият японски дизелов двигател с алуминиев блок).
1.4 D-4D произвежда само 75 к.с. и 170 Нм въртящ момент, но постига впечатляващо нисък разход на гориво. През 2004 г. Toyota представи нов вариант, увеличавайки мощността до 90 к.с. и въртящия момент до 203 Нм, а през 2008 г. модернизира двигателя, за да отговаря на стандарта за емисии Евро 5. Автопроизводителят инсталира пиезо инжектори, EGR клапан и филтър за сажди.
Двигателят 1.4 D-4D има някои проблеми, които не са нетипични за други дизелови двигатели, като например шумна задвижваща верига, прекомерна консумация на масло или проблеми с блока за управление на двигателя (ECU). Въпреки това, цялостната му надеждност е сред най-добрите в индустрията. Повредите са рядкост, дори и при най-старите автомобили с двигатели 1.4 D-4D, въпреки вече големия им пробег.