От дебюта на последния Supra през 2019 г. ентусиастите се надяват Toyota да добави опция с ръчна скоростна кутия. Въпреки че осемстепенната автоматична трансмисия работи добре, феновете на качественото изживяване вярват, че на автомобила му липсва този допълнителен слой обратна връзка и удоволствие. Желанието им все пак е изпълнено за моделна 2023 година и ентусиастите откликват на това. Toyota казва, че откакто ръчната опция се е появила на пазара, делът ѝ от общите продажби в Америка вече достига 47%.
Въпреки че не достига нивото на търсене на Porsche GT3 , интересът към ръчната трансмисия все пак е доказателство, че тази технология все още има място на пазара, дори извън сегмента на суперавтомобилите.
Голяма част от това първоначално търсене вероятно идва от пуристи, които няма да приемат нищо по-малко от шест скорости, без значение как това подобрява изживяването при шофиране. Но като се има предвид колко по-добре се движи версията на Supra с ръчна скоростна кутия спрямо тази с автоматична, подозираме, че търсенето на първия вариант ще остане високо още доста време.
Самият скоростен лост при ръчната трансмисия е по-тънък и по-приятен за боравене от този при повечето модели BMW, например. Преходите не са от най-кратките, но все пак са задоволителни. Най-хубавото от всичко е, че скоростната кутия е добре съчетана с предаването на въртящия момент на BMW B58 с мощност 382 к.с.
Подобно на останалите автомобили Supra, ръчната трансмисия е резултат от сътрудничеството между Toyota, BMW и доставчиците на части на компанията. Скоростната кутия с кодово име GS6L50TZ не произлиза от никоя съществуваща кола – това е нов артикул, разработен специално за използване в японското спортно купе.
Кейсуке Фукумото, помощник главен инженер на Supra, споделя , че корпусът идва от сегашното поколение BMW 3-Series , което доскоро предлагаше ръчна опция за Европа. Крайното предавателно число на диференциала е повишено от 3,15 на 3,46, за да се насърчи по-доброто ускорение.
Toyota изтъква, че е прекарала много време в оценка на усещането при смяна на скоростите в Supra, за да я направи по-различна от всичко друго, което BMW (или която и да е друга марка) предлага в момента, полагайки големи усилия, за да създаде уникално усещане.
„Искахме да направим това превозно средство силно ориентирано към водача, това беше нещо, което наистина ни интересуваше“, споделя главният инженер на Supra Фумихико Хазама. „Разгледахме нещата внимателно, когато стана дума за усещането на [лоста за превключване] и това беше до голяма степен съвместна разработка с BMW“, добавя той.
Инженерният екип оценява четири еталонни автомобила с ръчно управление, за да прецени как трябва да се усеща скоростният лост на Supra: Toyota GT86, BMW M140i, BMW M2 Competition и BMW Z4. При определянето на целта за усещане на скоростния лост в Supra, екипът скоро осъзнава, че не може просто да вземе от кошницата с части на BMW, за да постигне целите си.
Toyota може просто да спре дотук и да заложи на автоматични скорости, но не го прави. Вместо това компанията влага възможно най-много време и усилия в създаването на перфектната контактна точка за шофьорите.
„По отношение на главата на скоростния лост ние разгледахме теглото много внимателно, а също и посоката на превключване“, спомня си Хазама. „Формата на главата е нещо, което също разгледахме много внимателно. Дори разликите в милиметри имаха значение за нас при вземането на това решение, като получихме добра обратна връзка от европейския [отбор на Toyota], хората от BMW, а също и от [Toyota]“, добавя той.
Софтуерът на ръчната скоростна кутия на Supra също попада във фокуса на екипа. Всяка Supra с три педала получава функцията на Toyota i-MT (интелигентна ръчна трансмисия). Включете го и Supra ще поддържа оборотите вместо вас при превключване на по-ниски предавки. BMW има собствена функция за регулиране на оборотите, но инженерите настояват, че това е вътрешен софтуер, разработен за Supra, а не нещо, заимствано от германците.
„[i-MT] е нещо, за което прекарахме доста време, за да го настроим до нивото, което сметнахме за подходящо за спортни автомобили,“ споделя Хервиг Даненс, технически мениджър в отдела за оценка на представянето на превозните средства „Това не беше просто пренасяне от BMW. Това беше нещо, което не съществуваше за представянето, което искахме”, добавя той.
Тези промени не се случват лесно. По-голямата част от разработката и тестването на ръчната скоростна кутия на Supra извършено в разгара на пандемията от COVID-19, което принуждава инженерните екипи на Toyota в Европа и Япония да търсят умни начини за комуникация и споделяне на идеи помежду си, както и с BMW и неговите доставчици. В крайна сметка те решават да обособят два отделни екипа за разработка, един за Европа и друг за Япония. Всеки екип извършва свои собствени тестове на идентични части, след което обсъжда онлайн резултатите.
„Цялото това нещо беше ново за нас“, посочва главният тестови пилот Хисаши Ябуки, допълвайки: „Никога не сме го развивали по този начин. Така че мисля, че всъщност има и някои положителни резултати от това и вероятно можем да използваме този нов начин за съвместна работа в бъдеще. Смятам, че успяхме да спечелим нещо, като преодоляхме това предизвикателство“.