IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кои системи в автомобила са най-вредни за акумулатора?

Веднъж седмично карайте по магистрала с такава скорост, че двигателят да работи на поне 2500 оборота

Колкото повече наближава зимата, толкова по-забележима е ролята на електрическата система и в частност на акумулатора в ежедневната работа на автомобила. Това е така, защото съвременните автомобили зависят много от неговото „здраве“  - много повече от превозните средства от минали години.


акумулатор


Да вземем за пример средностатистически бензинов автомобил с 1.5-литров турбо двигател и с мощност около 150 к.с. Неговият генератор произвежда напрежение от 14 волта и ток до 140 ампера. Тези характеристики са достатъчни за зареждане на акумулатора на почти всеки лек автомобил. Но факт е, че съвременните леки коли са пълни с множество други консуматори на електроенергия.

На първо място, това са системите за захранване, запалване и управление на двигателя и скоростната кутия. Независимо дали ви харесва или не, те изразходват около 20-25 ампера. Дигиталното табло и големият мултимедиен екран винаги работят, когато колата е на контакт и харчат още поне 10 А. Имаме електрическо серво управление, което консумира от 5А в "тих" режим до 30-40 ампера при интензивно рулиране. LED DRL дневните светлини, страничните габарити и късите светлини изискват общо поне още 5 ампера. А активното ползване на мултимедия и безжично зареждане на телефона - още десетина ампера.

Има коли, които разполагат и с електрическо отопление на волана (10 A), задното стъкло и огледалата за обратно виждане (20 A), както и отопление на предното стъкло (до 40 A). Шофьорът включил ли е отоплението на седалката си? Ако го е направил, то това са още 15 ампера консумация. Но не забравяйте, че за всички тези екстри имаме само 140 A, на които генераторът е способен!

Освен това нека ви напомним, че стартирането на двигателя „изяжда“ доста енергия от батерията и тя трябва да бъде възстановена по време на пътуването. Генераторът е най-ефективен при обороти на двигателя от около 2500 об/мин. Междувременно, при кратки градски пътувания през задръствания, интелигентната електроника, за да пести гориво, непрекъснато се стреми да превключи автоматичната скоростна кутия на възможно най-високото ниво - така че двигателят да работи почти на ниски обороти. Тоест в този режим акумулаторът не се зарежда достатъчно.

От всичко споменато дотук, можем да заключим, че никоя нормална батерия няма да издържи дълго. Затова можем само да посъветваме собствениците на модерни автомобили, пълни с куп електроника, да използват възможно най-малко всички видове електрическо отопление. И като превантивна мярка, поне веднъж седмично карайте поне 200 километра (или по-добре повече) по магистралата с такава скорост, че двигателят да работи на поне 2500 оборота в минута. Това ще презареди акумулатора на вашия автомобил до добро ниво. Този режим на работа значително ще удължи живота му.


0 от 500
  • #6
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    колкото и да ви е странно пускането на климатика помага за заряда на акумулатора
  • #5
    33 rate up comment 2 rate down comment
    Fury ( преди 7 месеца )
    Мамооо, тези спукаха глупомера! Значи ходиш да караш 200 км. по магистралата , за да заредиш акумулатора! Да харчиш време, гориво и рисково каране, вместо да си включиш зарядното за 6 часа!
  • #4
    33 rate up comment 4 rate down comment
    мизеник ( преди 7 месеца )
    най-добре стойте на студено и се грейте със свещи вътре в купето да не харчи ток, не пускайте фарове а залепете фенерчета отпред вместо светлини, не пускайте за нищо на света нито една от съвременните западни системи, калявайте се, за какво живеете ако не да мръзнете и да бичите ладите по магистралите за да спасите акумулатора за 100лева
  • #3
    15 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    От доста години има АГМ акумулатори които се зареждат по-бързо, както и системи за интелигентно зареждане на акумулатора, моята Киа която ще прави 5 години ги има и акумулатор не съм сменял и карам предимно градско. По принцип е хубаво от време на време да се кара по цариградско или околовръстното, но това е за дизели списвачи мили поради други причини!
  • #2
    25 rate up comment 6 rate down comment
    Лудория ( преди 7 месеца )
    И ако живееш в Смолян, точно до коя магистрала да се разходи човека, че да зареди акумулатора?! Мале, накрая MythBuster ще се окаже прав, че е по-добре да имаш електрически автомобил - вечер си го зареждаш като телефона, ел. цигарата, ел. книгата, часовника и сутрин, пълен с енергия, си ползваш автомоибла без да мислиш днес ли е деня за 200 км. магистрално или да го оставя за утре. :)
  • #1
    19 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 7 месеца )
    Това последното ми оправи деня! За да заредите двигателя идете се разходете 200 км по магистралата, вместо да пуснете зарядното за един работен ден или една нощ веднъж месечно през зимата. Като усетя зимно време че стартера върти малко по-бавно, вечерта включвам зарядното. Случва ми се максимум два три пъти през зимата и най-странното е, че е през деня а не сутринно време.