fallback

С какви гуми трябва да се кара през есента?

Най-коварният за шофьорите сезон настъпва и крие доста изненади

Изборът на правилните гуми за автомобила е ключът към безопасното пътуване по всяко време на годината. За лятото и зимата е ясно какви гуми трябва да се използват, но какъв е оптималният вариант за есента?

Времето за смяна и изборът на гуми с най-добри характеристики е вечна дилема за шофьорите. В крайна сметка вероятността от попадане в инцидент може да зависи именно от това с какви гуми и колата, когато тя попадне на заледен участък от пътя рано сутрин или късно вечер. Някои шофьори имат навика за закъсняват или пък да избързват с преобуването на автомобила си, като през септември вече са сложили зимните гуми или пък през декември все още използват летните, които отгоре на всичко са износени.

Времето през есента в нашия регион обикновено е сравнително топло през есенните месеци, особено в началото. Прогнозите на синоптиците са, че и през октомври температурите ще са далеч от нулата, като това вероятно ще се промени в началото на ноември. Тогава се очаква през нощта термометрите през нощта да показват около нулата.

Отиващият си месец септември се оказа доста топъл, като на места бяха записани температурни рекорди. Очаква се през октомври да има повече валежи, но без резки застудявани и сутрешни слани. И всеки шофьор е наясно, че с настъпването на студеното време летните гуми стават по-твърди и спират да работят както трябва, като не осигуряват достатъчен коефициент на сцепление с асфалтовата повърхност.

Производителите наричат критичната температура за смяна на летни гуми +7°C, но тази стойност не е прагова за свойствата на използваната в тях каучукова смес. Тестовете показват, че дори при нула или лек минус летните гуми спират по-добре от зимните. В студа летните гуми често се държат по-зле само в първите минути след старта, но бързо се затоплят по време на шофиране, като се справят с маневриране и спиране.

Всичко казано по-горе за летните гуми обаче е вярно само на сух асфалт. Ако под колелата има сняг или тънък слой лед, такива гуми са абсолютно безполезни. В същото време при използването на зимни гуми при температури близки до нулата се случва точно обратното. Тези гуми са с по-мек каучук, за да не почерняват в студа.

Освен това зимните гуми обикновено са по-тесни от летните. Така на асфалт, поради мекотата и по-високия протектор, те показват повече приплъзване в завоите. А поради по-малкото контактно петно на сух и мокър асфалт е по-трудно да се пренесе същото натоварване върху колело със зимна гума при завиване и спиране.

Проведени от експерти тестове потвърждават, че зимните гуми спират значително по-зле на сух асфалт и при лек минус, а още повече при плюс. Дори при −5°C зимните гуми спират по-зле от летните. При +4°C спирачният им път е с около 10 м по-дълъг от този на летните гуми, а при +11°C той се увеличава още повече. Зимните гуми имат предимство при спиране и шофиране само когато пътят е покрит със сняг и лед.

Въз основа на резултатите от тестовете на гумите и експертните мнения може да се каже, че летните гуми са най-оптималният и безопасен вариант за обувки за автомобил през есента. Но само докато асфалтът се намокри и започне да се покрива с лед. Не е нужно обаче да следите състоянието на пътната настилка, а просто трябва да отидете и да смените гумите си със зимни, когато средната дневна температура падне под +3-5°C.

fallback
  • #15
    До №12 ( преди 1 година )
    думи нямам, а на келемето колата е най-вероятно 4-тата в семейството, която е изтърсена пред блока за да се чудиш къде да паркираш, че разбираш ли, задължително всеки трябва да кара личен автомобил.
  • #14
    неам думи ( преди 1 година )
    хаха - с какви гуми се кара есента ? Ами с ПРОЛЕТНИ !
  • #13
    Гошо гумаджията ( преди 1 година )
    Аз се чудя как на производителите на гуми не им е светнало да направят пролетни и есенни гуми, хем повече работа за мен, хем повече оборот за тях...
  • #12
    Стар карач ( преди 1 година )
    Аз пък имам едни дневни и едни нощни. Сега ще купя за четни и нечетни дни. Да ви тъковам и шофьорите, едно време карахме руски таралясници с *** и тежки видинки , нови ако имаш връзки в сервиз. Карахме по паваж и дупки , в сняг по цяла зима , сами си лепихме по пътя спукани гуми . Преди седмица питам едно комшийско , нафукано мамино детенце , нова кола с предно или задно задвижване е,той пита ми това къде е..
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    За да не се вкарате в някой филм е за предпочитане да не слагате еко -гуми нито лято нито есен, защото фабрично са по твърди. Преди 2 години сложих едни пирели с по-едра шарка и съм нямал проблеми на дъжд и киша
  • #10
    Някой ( преди 1 година )
    Живея в Южна Испания на 200 метра надморска височина. Тук минусовите температури са рядкост, а сняг валя за последно през 2008 за около 10 минути. И съответно няма такива истории с гумите. Слагам качествени гуми и 5-6 години не се занимавам с темата.
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    през есента в зависимост от температурите ползвам единия от двата автомобила обути са с различни гуми
  • #8
    Сису ( преди 1 година )
    Най-добре е с АТ гуми . Караш целогодишно, даже от кална нива не те е страх.
  • #7
    РУК ( преди 1 година )
    Всяка година едни и същи подвеждащи глупости,които могат да костват нечий живот!!Ако мин. температури се задържат под +10 градуса, се слагат зимни!Я карай 20км градско с летни гуми при +7 да те видя кога ще ти "загреят"!Седят си като пластмаса цял ден!! Нещо много се вживяхте в F1 техника и технология та и гуми ще загрявате!Пък и ако са някакви 4-5 годишни летни,ходи им вярвай на студено!Никой няма да загуби толкова ако покара някоя седмица със зимни при плюсови температури!
  • #6
    112 ( преди 1 година )
    Според статията трябва да съм метеоролог и да сменям редовно гумите в зависимост от времето. Решението за мен се нарича всесезонни гуми на известна френска марка (да не правя реклама). От шест години съм забравил какво е да сменяш гуми и няма да се върна към това. Местоположението е южното черноморие където климатът позволява.
fallback
Последни