Как да изберем правилния вентил и как и кога да го заменим? Отговолрите на тези въпроси ви даваме сега. Темата за проучването ни бе предложена от наш читател, с 40-годишен опит зад волана. Преди дълго пътуване той случайно вижса дълбоки пукнатини на вентилите на колелата.
След като проучихме въпроса, разбрахме, че повечето от конвенционалните масови вентили изобщо не са вечни. Но въпреки това, почти винаги този най-важен детайл се избира не от собствениците на автомобили, а от монтьорите на гуми.
Ние щателно проучваме и избираме гуми и джанти, но смятаме, че малките вентили са вечни и безпроблемни. За нормалните продукти, които автопроизводителите първоначално инсталират, това е почти така. Но когато, например, подготвяте зимен комплект колела - наистина ли е възможно сами да изберете нормален клапан?
Имайте предвид, че говорим за части с гумен корпус. Продуктите със сензори за налягане, както и металните вентили за мотоциклети и високоскоростни автомобили са тема за отделна дискусия.
Конвенционалният вентил се състои от гумено тяло, вътре в което има метална втулка с вътрешна резба за завинтване и външна резба за завинтване на пластмасова или метална капачка. Те могат да бъдат обозначени с няколко стандарта - например TR или ETRTO. На марков продукт е посочен неговият тип и дата на производство.
По-важно е да запомните, че вентилите се различават по дължина и размер на отвора в колелото. Колкото по-дълбоко е спрямо външната страна на ръба, толкова по-дълго трябва да е тялото. Въпреки това, ако е възможно е желателно да се монтира по-къс вентил. Това намалява вероятността от разкъсване в кал или сняг и също така намалява дисбаланса на колелото.
Още нещо, което трябва да знаете е, че гумата по вентилите не е устойчива на масло, поради което по време на монтажа може да се използва само сапунена вода. Що се отнася до металната част на вентила, то и там има тънкости. Тя изработена от месинг или цинкова сплав.
На пръв поглед изглеждат еднакви, с жълтеникав оттенък, но първоначално светлият цинк е маскиран под цвета на месинг с подходящо покритие. Можете да го разпознаете с помощта на твърд инструмент, с който да надраскате леко покритието. Ако отдолу е светло, то това е цинк.
Устойчивостта на корозия на цинковата сплав обаче е по-ниска, затова се предпочита месингът. Поради „слабостта“ на резбата при поцинкованите метални части на вентилите, накрайниците на много компресори и помпи не прилягат добре към нея. Затова се опитайте да използвате продукти от месинг.
Капачките могат да бъдат метални или пластмасови. Металните са по-красиви, но понякога до средата на зимата корозията от пътните реагенти ги хваща толкова много, че когато се опитате да развиете тези капачки, можете да скъсате вентила. Пластмасовите капачки не блестят с красота, но не замръзват. Капачките са различни, но пластмасовите са за предпочитане.
В заключение ще кажем, че е необходимо да проверявате вентилите по-често и при първите пукнатини да отидете при гумаджия и да ги смените. Би било хубаво да си купите нормални маркови вентили предварително, защото монтьорът на гуми не се интересува какви части монтира, той гледа цената.