В опита си да спестят пари от редовна смяна на маслото, без да навредят на двигателя, някои шофьори прибягват до различни трикове. Един от тях е за проверка на състоянието на маслото, като целта е да се прецени дали неговата смяна е наложителна или може да бъде отложена във времето.
Същността на метода е много просто – двигателят се оставя да работи на празен ход 5-10 минути, след което се изключва. Пръчката, измерваща маслото на нивото се вади и се поставя върху бял лист хартия. По-стари шофьори твърдят, че ако се образува равномерно светло петно без следи от вода, маслото е в добро състояние и „може да кара още“. Ако обаче върху хартията се образува тъмно и мръсно петно, маслото трябва да се смени.
Всъщност, този метод е известен отдавна и все още има шофьори, които му се доверяват. Автомобилни механици обаче предупреждават, че подобна процедура е напълно излишна, тъй като тя може да отговори само на един въпрос: „Черно ли е маслото или не?“
Причината е, че съвременни масла с добри почистващи свойства бързо потъмняват и това показва тяхната ефективна работа. И особено бързо - още първата минута, маслото става черно при работа в дизелов двигател. Опитите да се оцени степента на износване на мотора с откриване на метални отблясъци м маслото обремени на неуспех, тъй като самите частици метал имат много по-голяма плътност от маслото и бързо ще потънат на дъното.
Същото се случва и с водата, чиято плътност също е по-висока от тази на петрола. Качеството на маслото може да се оцени, само ако то бъде източено през пробката. Тогава ще се видят както металните частици, така и водата. Но подобен ход е безсмислен, тъй като маслото ще бъде източено от двигателя и във всички случаи ще трябва да се смени с ново.