fallback

Какво оставя след себе си SEAT?

Испанската марка ще продължи да съществува, но не като производител на автомобили

Не всеки ден марка с над 70-годишна история изчезва от автомобилната карта на света. Именно това обаче се случи със SEAT, която ще престане да произвежда автомобили и ще се превърне в нещо различно. Как обаче се стигна дотук?

Какво представлява SEAT?

SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) е испански производител на леки автомобили и кросоувъри, който е дъщерно дружество на концерна Volkswagen от 1986 г. Към момента SEAT има повече от 14 000 служители. Централата на компанията, инженерният и дизайнерски център и основният монтажен завод се намират в Марторел – градче край Барселона. Редица етапи на процеса по производство се извършват в основния завод на SEAT в Zona Franca - индустриална зона на Барселона. 

Освен това редица модели на испанската марка се произвеждат в мултибрандови предприятия на концерна Volkswagen в Германия, Чехия и Португалия, а подразделението на SEAT Deutschland GmbH в Мьорфелден-Валдорф (Германия) разработва електронни платформи и онлайн услуги. 

През 2022 г. по света са продадени 232 696 нови автомобила SEAT, от които повече от 80% са изнесени в 72 страни. В края на миналата година Германия се превърна в основен пазар за компанията, като изпревари значителто Испания и Великобритания. Извън Европа SEAT е най-успешен в Мексико. 

Титлата на бестселър №1 отиде при субкомпактния кросоувър SEAT Arona, който представлява повече от 30% от продажбите. На второ място е малкият хечбек Ibiza (22%), а на трето е компактният кросоувър Ateca (21%). Общият тираж на моделите на SEAT от създаването надхвърля 16 млн бройки.

Историята на SEAT 

Смъртните присъди по правило се обявяват сухо и неемоционално. Така че този път Томас Шефер - ръководител на концерна Volkswagen, избра интервю за британското издание Autocar, а не събрание на акционерите, за да обяви тъжната новина. А тя е, че SEAT ще спре да произвежда автомобили след края на жизнения цикъл на моделите от сегашното поколение. Така историята на единствената голяма автомобилна компания в Испания, започнала през 1950 г., завършва доста рутинно. Ето и най-важното от историята на бранда:

9 май 1950 г.: създадено е съвместно предприятие, чиито основатели са държавният Испански индустриален институт (INI), който става основен акционер, частни банки в Испания и най-голямата италианска автомобилна компания FIAT, която печели в конкуренцията с Volkswagen. 

5 юни 1953 г.: Първият завод на компанията влиза в експлоатация в индустриалната зона на Барселона. 

13 ноември 1953 г.: първият модел на марката слиза от производствената линия на предприятието - SEAT 1400 (на снимката). Това еседан от среден клас, който е лицензно копие на FIAT 1400.

1963 г.: SEAT 800 - удължена версия с четири врати, базирана на FIAT 600, става първият модел на марката, който няма пряк аналог в линията на италианския донор. 

1965 г.: Начало на експортните доставки. 

1967 г.: SEAT става лидер по продажби на вътрешния пазар. 

1975 г.: Пуснат е първият напълно собствено разработен модел - компактният хечбек с три врати SEAT 1200 Sport (на снимката).

1982 г.: прекратяване на сътрудничеството с FIAT поради разногласия относно обема на инвестициите в развитието на SEAT. Подписване на споразумение с концерна Volkswagen за производство на Passat-Santana и Polo-Derby по лиценз. 

1984 г.: SEAT Ibiza (Mk1) става първият модел, разработен самостоятелно от испанската компания като независим производител. 

18 юни 1986 г.: Volkswagen придобива мажоритарен дял в SEAT. 

18 декември 1990 г.: SEAT става изцяло собственост на Volkswagen Group. 

1991 г.: Пуснат е SEAT Toledo Mk1 (на снимката) - първият модел на испанската марка след придобиването му от Volkswagen. 

22 февруари 1993 г.: Церемония по откриването на новия завод на SEAT в Марторел. 

1996 г.: Миниванът SEAT Alhambra Mk1 става първият модел на марката, лансиран в чужбина - в Португалия. 

1996–1998 г.: SEAT Ibiza Kit-Car (на снимката) става трикратен победител в Световния рали-шампионат в категорията FIA-2-Lytre. 

1996 г. представен е слогана на SEAT - „auto emoción“, отразяващ новата, младежка ориентация и спортен дух на марката. Състезателното подразделение SEAT Sport става отговорно за дизайна на високопроизводителните модели на марката. 

2002–2007 г.: SEAT е част от Audi Brand Group, която обединява трите най-спортни марки на Volkswagen Group. 

2008–2009 г.:Seat Leon TDI печели два пъти световния шампионат за туристически автомобили (WTCC). 

2018 г.: паралелно със SEAT стартира марката Cupra, отличаваща се с подчертаната си спортна насоченост, която носи името си от топ-версиите на моделите на компанията-майка. 

Септември 2023 г.: Появява се съобщението за спиране на превозните средства с марката SEAT. 

Защо се стигна до края на SEAT?

В същото интервю за Autocar шефът на VW Group - Томас Шефер, посочи намаляването на обема на продажбите като причина за ограничаване на производството на автомобили SEAT. След като достигнаха връх от 549 416 автомобила през „предпандемичната“ 2019 г., в края на миналата година те паднаха до 232 696 броя. Финансовите резултати на испанския производител също не бяха добри, като символичната печалба от 67,5 милиона евро, получена през 2022 г., не компенсира предишните загуби.

Това обаче е само отражение на по-фундаментален проблем, който така и не е решен. SEAT, въпреки дългата си история, остава „вторична“ марка без собствен характер. Не беше възможно да се замени с помощта на чисто дизайнерски решения, както не беше възможно да се намери някакъв нетривиален подход като това, което направи Skoda, която след присъединяването си към концерна Volkswagen превърна изобретателната практичност в своя силна страна.

С други думи, SEAT не се превърна в испанския Saab, въпреки че и двете компании - макар и в различна степен, първоначално бяха свързани с авиационната индустрия (от нея произлиза Хосе Ортиз-Ечагуе Пуертас, първият президент на SEAT). И тъй като нямаше наистина ярки възходи, тогава падането не предизвиква силни емоции.

Какво ще се случи?

Познатият SEAT си отива, но идва нов SEAT. Шефът на концерна Volkswagen каза, че на испанската марка е отредена друга роля. Какво би означавало това? Предлага се под марката SEAT да се организира производството на съвременни средства за градска мобилност: електрически скутери, четириколки и др. В автомобилната област ще продължи да работи динамично развиващата се марка Cupra, фокусирана върху производството на мощни електрически превозни средства от различни класове. Изглежда, че SEAT няма да изчезне безследно, но ще трябва да изчакаме, за да разберем

fallback
  • #5
    Мхм ( преди 1 година )
    С края на сият немците да забравят за Шпаньолския пазар
  • #4
    Tur2 ( преди 1 година )
    Едните възраждат Ланча, другите закриват сеЯт. Интересно.
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Компанията майка кога?
  • #2
    РУК ( преди 1 година )
    А беше време когато шефа на VW в яда си, че Стелантис отказа да му продадат Алфа Ромео, заяви, че Сеат с Купра ще направят толкова добри от към дизайн и динамика автомобили, че ще унищожат Алфа и затова VW Group нямат нужда от Алфа! Купра също ще си замине съвсем скоро! Много пъти съм го казвал - когато започваш да правиш нещо с основната цел да разрушиш друг, то рано или късно заминаваш в коша ..... или правиш тротинетки!
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Както писах и преди време - бяха между *** (ФВ) и наковалнята (Шкода). Много тъкна ниша и чехите надделяха. Сеат играят в малките калсове само, за разлика от чехите, които имат по-широка гама. Купра, може да са следващите
fallback
Последни