Продажбите на китайски автомобили растат почти навсякъде, дори и в Европа, но за окончателното им утвърждаване е необходимо да се преодолее недоверието на потребителите. А това не е никак лесна задача, пише в анализа си Фелипе Муньос от агенцията JATO Dynamics.
„Всички сме чували за големите проекти на китайските производители на автомобили. Както при западните автомобилни производители и техните цели за електрификация през следващите години, китайските автомобилни производители също участват в надпреварата да разширят дейността си далеч отвъд границите на вътрешния пазар. И те постигнаха известен напредък, записвай ки интересни резултати в определени региони.
Това, което към момента изглежда като най-големия проблем на китайските марки, е негативната им репутация сред потребителите в чужбина. Планът за разширяване, който водят компании като SAIC, BYD, Geely, GAC, Chery, JAC, Dongfeng, Changan и Great Wall, предвижда техните автомобили да достигнат както до развитите икономики, така и до развиващите се. А това може да стане само с набор от продукти, които да задоволят различните типове клиенти на тези пазари.
През миналата година китайските производители на автомобили са постигнали двуцифрен пазарен дял в региони като Близкия изток и Евразия, и точно 10% в Африка. В Латинска Америка, от друга страна, „пазарният дял“ се увеличи с два процентни пункта в сравнение с 2021 г. Пазарният дял на китайските марки автомобили в бедните и развиващите се икономики се повишава от 4,79% през 2021 г. на 6,46% през 2022 г. За разлика от тях, европейските марки са загубили 2,7 пункта дял, а корейските - един пункт.
През първата половина на тази година беше постигнат допълнителен напредък. В Южна Африка, например, пазарният дял се е увеличил от 6,08% през 2022 г. до 8,83% през първата половина на 2023 г. В Израел процентът е скочил от 8,51% на 16,26% през същите периоди.
Китайските производители се възползваха максимално и от санкциите на Запада срещу Русия, като пазарният им дял се е увеличил повече от два пъти, нараствайки от 20,17% през 2022 г. до 50,20% през първата половина на 2023 г. Нещо подобно се случва и в съседен Казахстан. Китайците ускоряват навлизането си и в Югоизточна Азия. В страни като Тайланд китайските марки нарастват от 9,39% през 2022 г. до 15,34% през първата половина на 2023 г. По-на юг - в Австралия и Нова Зеландия, два развити пазара, MG и други китайски марки записват сериозен ръст.
Ситуацията на Стария континент обаче е различна. Европа е една от дългосрочните мечти на китайските автомобилни производители, тъй като това е един от най-важните пазари в света. Той е задължителен за всяка марка, която иска да стане глобална и в Китай са наясно с това. Някои от марките предлагат свои модели на континента от няколко години, а други ще пристигнат в региона през следващите месеци.
По данни от JATO Dynamics дялът на китайските марки в продажбите на леки автомобили се е увеличил от 0,67% през 2021 г. на 1,57% през 2022 г., до 2,37% през първата половина на 2023 г. В държави като Великобритания пазарният дял на леките коли Made in China възлиза на 4,26% през първата половина на тази година. В Италия той е 4,12% (DR Automobiles се счита за китайски производител), а в Испания е3,45%.
Въпреки очевидния напредък, определено репутацията на китайските марки все още си остава големият им проблем. Това се дължи на спорове за авторските права, на ниските стандарти за качество от миналото и нарастващото политическо напрежение със западните компании. Много хора все още не са склонни да ги опитат поради негативно възприятие, подхранвано от политиката и икономиката.
Проучванията показват, че 62% от потребителите в Западна Европа са настроени негативно срещу китайските марки, докато при европейските производители процентите за 40. И за да се промени това ще са нужни както големи инвестиции, така и доста време".