fallback

Големият проблем на китайците в Европа е... репутацията

Новите играчи на пазара ще трябва да се справят с недоверието на потребителите

Продажбите на китайски автомобили растат почти навсякъде, дори и в Европа, но за окончателното им утвърждаване е необходимо да се преодолее недоверието на потребителите. А това не е никак лесна задача, пише в анализа си Фелипе Муньос от агенцията JATO Dynamics.

„Всички сме чували за големите проекти на китайските производители на автомобили. Както при западните автомобилни производители и техните цели за електрификация през следващите години, китайските автомобилни производители също участват в надпреварата да разширят дейността си далеч отвъд границите на вътрешния пазар. И те постигнаха известен напредък, записвай ки интересни резултати в определени региони.

Това, което към момента изглежда като най-големия проблем на китайските марки, е негативната им репутация сред потребителите в чужбина. Планът за разширяване, който водят компании като SAIC, BYD, Geely, GAC, Chery, JAC, Dongfeng, Changan и Great Wall, предвижда техните автомобили да достигнат както до развитите икономики, така и до развиващите се. А това може да стане само с набор от продукти, които да задоволят различните типове клиенти на тези пазари.

През миналата година китайските производители на автомобили са постигнали двуцифрен пазарен дял в региони като Близкия изток и Евразия, и точно 10% в Африка. В Латинска Америка, от друга страна, „пазарният дял“ се увеличи с два процентни пункта в сравнение с 2021 г. Пазарният дял на китайските марки автомобили в бедните и развиващите се икономики се повишава от 4,79% през 2021 г. на 6,46% през 2022 г. За разлика от тях, европейските марки са загубили 2,7 пункта дял, а корейските - един пункт.

През първата половина на тази година беше постигнат допълнителен напредък. В Южна Африка, например, пазарният дял се е увеличил от 6,08% през 2022 г. до 8,83% през първата половина на 2023 г. В Израел процентът е скочил от 8,51% на 16,26% през същите периоди.

Китайските производители се възползваха максимално и от санкциите на Запада срещу Русия, като пазарният им дял се е увеличил повече от два пъти, нараствайки от 20,17% през 2022 г. до 50,20% през първата половина на 2023 г. Нещо подобно се случва и в съседен Казахстан. Китайците ускоряват навлизането си и в Югоизточна Азия. В страни като Тайланд китайските марки нарастват от 9,39% през 2022 г. до 15,34% през първата половина на 2023 г. По-на юг - в Австралия и Нова Зеландия, два развити пазара, MG и други китайски марки записват сериозен ръст.

Ситуацията на Стария континент обаче е различна. Европа е една от дългосрочните мечти на китайските автомобилни производители, тъй като това е един от най-важните пазари в света. Той е задължителен за всяка марка, която иска да стане глобална и в Китай са наясно с това. Някои от марките предлагат свои модели на континента от няколко години, а други ще пристигнат в региона през следващите месеци.

По данни от JATO Dynamics дялът на китайските марки в продажбите на леки автомобили се е увеличил от 0,67% през 2021 г. на 1,57% през 2022 г., до 2,37% през първата половина на 2023 г. В държави като Великобритания пазарният дял на леките коли Made in China възлиза на 4,26% през първата половина на тази година. В Италия той е 4,12% (DR Automobiles се счита за китайски производител), а в Испания е3,45%.

Въпреки очевидния напредък, определено репутацията на китайските марки все още си остава големият им проблем. Това се дължи на спорове за авторските права, на ниските стандарти за качество от миналото и нарастващото политическо напрежение със западните компании. Много хора все още не са склонни да ги опитат поради негативно възприятие, подхранвано от политиката и икономиката.

Проучванията показват, че 62% от потребителите в Западна Европа са настроени негативно срещу китайските марки, докато при европейските производители процентите за 40. И за да се промени това ще са нужни както големи инвестиции, така и доста време".

fallback
  • #30
    продължение на 29 ( преди 1 година )
    ... му скефне да намали субсидията), каквито там има бол, да се окажеш с екзотичен чайник без поддръжка.
  • #29
    анонимен ( преди 1 година )
    Един конюнктурен проблем с китайските талиги е, че не знаеш дали даден производител няма да се окаже еднодневка и след фалит (заранта другарката *** стане накриво и
  • #28
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 27. Надежда тука всяка остави. Абсурдно е цените на народните електромобили да се изравнят с автомобилите с ДВГ след две години. Това бяха анализи от преди две кризи. Ковид кризата и тази на войната. Този срок ще се измести с поне две-три години, без да отчитаме възможни политически решения които да го забавят още повече. Единствената добра новина е, че този процес вече е напълно необратим и неизбежен.
  • #27
    q ( преди 1 година )
    Преди три години анализаторите посочиха, че изравняването на цените на елктромобилите (чисти) с това на хибридите и тези с ДВГ ще стане до 2025. Както гледам при луксозните марки за едни и същи характеристики и екстри, това вече се случи. Та очаквам наистина и при евтинките народни коли да се случи след 2 години. Да не забравяме чче в момента масово се строят заводи за батерии от известни и не известни фирми. Китайските коли ще се появят в Европа масово 2026-2027 година.
  • #26
    КитаЯпон ( преди 1 година )
    А да - карах няколко европейски коли, докато не си взех тойота хибрид. 10 години гаранция. Ако я изкара само нея пак ще е по-добре от Ваговете.
  • #25
    КитаЯпон ( преди 1 година )
    И аз така. До преди няколко години само самсунзи купувах и след 1-2 години ставаха бъгави до немай къде и неизползваеми (оказа се че нарочно ги правят такива с ъпдейтите). Отделно набъкани с копие на всичко от гугъл.Престраших се да взема xiaomi ама не редми, а истинското, вече 3 години и работи все по-добре (ъпдейтите го подобряват реално, вместо обратното).
  • #24
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 21 и 22. Нещата скоро ще започнат да се случват. Към момента китайците достигнаха етап в който предлагат подобно качество и технически характеристики като европейските модели на леко по ниски цени. Недостатъчно ниски, за да си струва човек да рискува. Но това е само междинен етап и китайците започват да произвеждат по качествени стоки и автомобили с много по-добри характеристики за същите или дори по ниски цени. Ако някой ми беше предложил китайски телефон преди 5 години щях да му се изсмея!
  • #23
    Абе ( преди 1 година )
    Към 2000-та година си мислехме, че Китай по-далече от играчките за снакс няма да стигне, ама какво стана? Нещата вече се случват за година-две, а не за десетилетие.
  • #22
    анонимен ( преди 1 година )
    Из ония дни влязох в страницата на един румънски производител и цената тръгва от 14100 евро, като му добавиш туй онуй и с вноските за 3 години застрашително се приближава до 20 хил евро. След 2 години като се наложи да са хибридни заради Е7 и хората ще подкарат китайските с песен на уста
  • #21
    Алекс ( преди 1 година )
    Европейците все още са достатъчно богати,че да не си купуват автомобилна смет от Китай.
fallback
Последни