България е сред пазарите в Европа, които най-много държат на задвижването на четирите колела - което може да се отдаде както на приключенския характер на българите, така и на спецификите в работата на Агенция Пътна Инфрарструктура. Затова всяко лято Automedia.bg изготвя своята класация на най-евтините автомобили с 4х4 задвижване в България. Но за съжаление след последните няколко години думата "евтини" започна да звучи като подигравка.
Над дузина от моделите с 4х4, предлагани у нас през 2019, изчезнаха оттогава. Добър пример е Opel Mokka, който след преминаването върху платформи на PSA загуби версиите със задвижване на четирите колела, но за сметка на това осезаемо поскъпна
Броят на колите с 4х4, предлагани на българския пазар, непрекъснато намалява, но за сметка на това цените на оцелелите са скочили до небето. През 2019 в списъка ни имаше цели 30 модела със задвижване на четирите колела, струващи под 50,000 лева. Днес те са само четири, и най-вероятно ще останат три още в края на септември.
Обясненията са много - като се започне от инфлацията и се приключи с все по-високите европейски изисквания за екология и безопасност, прогонили марки като индийската Mahindra. Руските Лада Нива и УАЗ изчезнаха заради санкциите около войната в Украйна. И накрая повечето европейски производители решиха, че няма смисъл да предлагат скъпи модели с 4х4... след като могат да предложат също толкова скъпи без 4х4.
20-те най-достъпни автомобила с 4х4 в България (ГАЛЕРИЯ):
Тази цена е за версията на японския пикап с обикновена кабина и 1.9-литров дизелов мотор със 164 коня мощност. Максималният просвет е 220 милиметра, максималната скорост - 180 км/ч, а ускорението от място до 100 км/ч отнема 12.5 секунди - всъщност напълно приемливо за работен пикап.
Цена през 2022: 66 154
* Сравненията с предишни години често са за модели от различни поколения, различно задвижване и оборудване. Просто сме посочили най-евтиния вариант с двойно предаване в гамата. Класацията е само на база на официалните ценови листи