Законите на Мърфи често са по-могъщи и от законите на Нютон.
Естествено, че в мига, в който най-после можем да тестваме най-добрата кола в света, цяла Франция ще бъде парализирана от стачка. Летището в Ница е блокирано и таксито, което трябва да ни вземе, не може да се доближи и на два километра.
Но тогава се сещаме, че собствениците на най-добрата кола в света не се оставят на такива дребни препятствия. И че вместо да пробиваме блокадата, можем просто да прелетим над нея.
Когато сухоземните таксита не работят, има и въздушни...
Само 15 минути по-късно вече сме в Тер Бланш, някогашното имение на Шон Конъри, и сме готови да се срещнем с една кола, която може и да е съвсем нова, но отдавна вече си е заслужила място в историята.
Знаете ли кой е най-дълго произвежданият модел автомобили в света? Toyota Corolla? Volkswagen Beetle? Лада Нива? Нищо подобно. Неотдавна един американски сайт се опита да ни внуши, че най-старият все още съществуващ автомобил е Chevrolet Suburban, появил се през 1935. Но всъщност най-старият действащ модел е с цели десет години по-стар от него. Появил се е в годината, в която са родени Пол Нюман и Георги Калоянчев, публикуван е "Великият Гетсби", а Джон Лоджи Беърд показва удивителното си ново изобретение, което по-късно ще наречем телевизор.
Тази кола, естествено, е Rolls-Royce Phantom.
Тя съществува от 1925, когато се появява като наследник на оригиналния Silver Ghost, и оттогава до днес е неизменният избор на преуспелите в живота. Phantom е возил кого ли не: от Ленин до Джон Ленън, от Фред Астер до Елвис Пресли, от иранския шах до Бийонсе. Йосип Броз Тито имаше Phantom. Вдъхновен от него, и Никулае Чаушеску си купи, но после го върна, притиснат от Политбюро. Британският крал днес се вози във Phantom, купен от баба му още през 1962. Защото тази кола е почти вечна: над четири пети от всички Phantom-и, създадени от 1925 насам, все още се използват.
Това лаково покритие, което пресъздава звездното небе, се полага на 12 слоя, вместо на стандартните за компанията пет
Вече 98 години англичаните ни внушават, че това е най-добрата кола в света. И в повечето случаи - с пълно основание. Но това им създава и един малък проблем. Амбицията да си най-добрият в света означава непрекъснато да вървиш напред и да се променяш. Клиентите на Phantom обаче не искат да виждат никакви промени в тази кола. Те я харесват точно такава, каквато е.
И съответно задачата на дизайнери и инженери в Ролс-Ройс става много сложна. Те трябва едновременно да променят тази кола, и да я оставят абсолютно същата. Ето последния им опит в това отношение, който в някоя по-простосмъртна компания щеше да се нарича фейслифт на осмото поколение. Но в Rolls-Royce няма такива думи като "фейслифт". Това е "новото изражение" на Phantom, или Phantom Серия 2.
Някои неща си остават без промяна, като започнем с изключителния V12 под капака. С работен обем 6.75 литра, този двигател развива 571 конски сили и може да ускори тази грамада от място до 100 км/ч за съвсем малко над 5 секунди - по-бързо от Ferrari 465 или Aston Martin Vantage.
В същото време новият Phantom е първият със завиващи задни колела, което го прави необикновено маневрен - особено като си дадете сметка, че е дълъг 5.76 метра в късата база, и почти 6 метра в дългата.
Шасито е станало с 30 процента по-устойчиво на усукване, което позволява изцяло ново окачване, с двойна вилка отпред и с по пет рамена отзад. Самоизравняващата се пневматика има най-големите въздушни камери в историята на Rolls-Royce. А също и специална видеокамера, която дава на окачването информация за пътя пред вас и му позволява да се подготви за всяка дупка или неравност. Но всичко това са промени, които не се виждат с просто око.
Какви са видимите изменения? Няколко нови фабрични цвята, като сивото Burnout Grey на една от трите ни тестови коли. Друга новост е линията над решетката. Както и фактът, че самата решетка вече е осветена нощем, точно като при новия Ghost.
Burnout Grey - последната добавка към палитрата от 44,000 фабрични цвята в каталога на Rolls-Royce
Нов е дизайнът на джантите, които обаче запазват стария трик - емблемата на марката в средата им никога не се върти, колкото и бързо да карате. Като цяло дизайнът си остава консервативен и ненатрапчив. Това не ни изненадва: от самото си създаване през 1904 тази компания прави автомобилите си сдържани, дискретни, изпълнени с достойнство. Те не се стремят да вдигат шум и да привличат погледите. Целта им е човекът вътре да се чувства добре, а не онези отвън да се чувстват зле.
Като казахме "шум", тук той напълно отсъства. Новата, изцяло алуминиева платформа на Phantom е спестила доста тегло в сравнение с някогашната стоманена. Но спестеното веднага е използвано за други неща. Само шумоизолиращата пяна тук е над 130 килограма. Всички стъкла са двуслойни и дебели по 6 милиметра.
Гумите са произведени специално за Phantom, имат самозалепящ се слой и по 2 кг шумопоглъщаща пяна във всяка
Даже и гумите на тази кола не са обикновени. Continental ги създава специално за Phantom, добавяйки по 2 кг шумопоглъщаща пяна във всяко колело, така че шумът от асфалта да не се усеща на никакво равнище. Освен това те имат един специален допълнителен слой, който се грижи да запуши всяка дупка в момента, в който се случи.
В интериора също промените са значими, но почти невидими за окото. Информационната система е напълно осъвременена, но може и изобщо да не го разберете.
Когато не го ползвате, управлението на мултимедията се прибира в конзолата
Това е един от най-високотехнологичните автомобили в момента, но прави огромни усилия да не го показва. Цялата технология е скрита на заден план, за да не изисква от вас внимание и мислене как да я ползвате. Неслучайно климатикът все още се контролира с най-обикновени врътки, без никакви скали и числа. Синьо за студено, червено за топло. Горното за горната половина на тялото, долното за краката.
571 конски сили максимална мощност 900 Нм максимален въртящ момент 5.3 секунди 0-100 км/ч |
|
Имате множество бутони, на които сами можете да придадете каквито поискате функции. В днешните коли вече свикнахме с огромните екрани на мултимедията, стърчащи над таблото, но тук няма нищо подобно, разбира се. Всъщност екранът дори не се вижда, когато нямате нужда от него, а се скрива в таблото. Управлението му по аналогичен начин се прибира в централната конзола. Кръглият контролер ще се стори познат и удобен на всеки шофьор на BMW. Тук не се налага да шарите с пръсти по менюта и подменютата на сензорния екран, докато карате.
Прословутата "галерия" на Phantom
От информационната система можете и да контролирате Духа на екстаза на предния капак. Елегантната статуетка сама се пази от хулиганите - ако посегнете да я пипнете, ще се прибере автоматично.
Малко неочакван недостатък на тази кола е, че тя поддържа Apple CarPlay, но не и Android Auto. Очевидно в малкия клуб на собствениците на Rolls-Royce Phantom, iPhone отдавна е спечелил битката с Android. Все пак, ако имате телефон с Android, можете да го вържете в системата и да използвате, да кажем, навигация Waze на големия екран.
Дотук говорихме за обичайните функции на тази кола, които не я отличават чак толкова от останалите превозни средства на четири колела. Онова, което прави Rolls-Royce единствен по рода си, е възможността да го персонализирате. Другаде можете да избирате цвят или десен на тапицерията. Тук можете да промените на практика всичко. Няма два еднакви Phantom-а в света. Всеки собственик сам избира какво да пише на прага на вратата например. В нашата тестова кола дизайнерите са демонстрирали малко заводски хумор - "помолихме ви да не гледате". Бъдещият собственик ще смени табелката.
Другата уникална черта на новия Phantom е знаменитата му "галерия", преминаваща през цялото табло. Това е най-голямото парче стъкло, слагано някога в интериора на автомобил, и единственото, което е получило добрението на всички комисии по безопасност в света. В името на което от Rolls-Royce е трябвало да направят истински чудеса. Това стъкло никога няма да ви нарани, при каквито и да било обстоятелства, и освен това ще издържи десетилетия, без да се надраска.
Но по-важното, естествено, е това, което се крие зад него. Тук можете да поставите каквото поискате: стотици дизайни, които са подготвени от специалистите на Rolls-Royce, и още един милион възможности, които зависят от вас самите. Може да има българска дантела, какъвто проект в момента подготвя една принцеса в Европа и за който ще ви кажем повече, когато най-после стане факт. Може, както един клиент е направил, да сложите метална скулптура на собствената си ДНК. Или, ако не сте чак толкова самовлюбен, можете да сложите някоя рисунка на децата си.
Дългата база. Цената на конкретния автомобил е почти 605,000 евро
При желание можете да промените дори звездното небе, вградено в тавана - примерно като сложите акцент върху зодиакалното си съзвездие. А сега при новия Phantom звездната тема продължава и в предните светлини, където този ефект се постига с прецизна и продължителна обработка с лазер.
И най-грамадният човек - тук е мястото да напомним, че и Шакийл О'Нийл кара Phantom - ще се чувства напълно комфортно в стандартната версия. Но това не е попречило на Rolls-Royce да създаде и удължена.
Дългата база добавя 22 см към дължината, което е изцяло в полза на седящите на задната седалка. Но съвсем не идва безплатно. Обикновеният Phantom тръгва от 405,000 евро. Дългата база започва от 480,000. А колата, която ние тестваме, струва 604,500 евро. Макар че може би може да се спазарите за петстотинте.
Ефектът "звездно небе" е пренесен от тавана и към фаровете
Част от колосалната цена е заради престижа на марката. Част е заради изключителното качество на материалите, като дебелите три пръста килимчета от овча вълна. Но освен това Phantom предлага и удобства, които трудно ще намерите другаде.
На задната седалка имате пълен контрол върху всичко - мултимедия, навигация, климатик. Имате телевизори с HDMI, на които можете да гледате, каквото поискате. И имате, естествено, по-важните неща: два хладилника с различни температури - за отлежало и за нормално шампанско. За съжаление обаче ние нямаме шампанско, а само чашите. Има също декантер за уиски - все така без уискито. И специални чаши към него, които струват повече от някои автомобили на българския пазар.
Тоест Phantom все така си остава автомобил, в който да ви возят. Но в същото време новите платформа и окачване са го направили и много приятен за каране. Ето, че въпреки цялото си старание да не затормозява собствениците си, тази кола все пак ги изправя пред дилема.
Ако много се постарая, ще измисля още няколко малки минуса, като, да кажем, лоша видимост отпред, когато завивате. Но всъщност "най-добрата кола в света" има само един истински недостатък.
Тя не е моя.
Още снимки от теста на Rolls-Royce Phantom вижте в ГАЛЕРИЯТА: