Може да ви е попадало твърдението, че Ghost е достъпният Rolls-Royce. Това е също толкова вярно, колкото да кажем, че Микеланджело е достъпният италиански художник. На фона на Леонардо.
Всъщност дори базовият Ghost е почти двойно по-скъп от всички конкуренти в своя сегмент. А това, което тестваме днес, изобщо не е базов Ghost. Това е първият от едва 12 Ghost Amber Roads - последната специална серия на поделението на Rolls-Royce за поръчкови автомобили.
В известен смисъл и за нас това ще е първо нормално запознанство с новото поколение на Ghost. Карахме Black Badge версията преди почти две години, още преди официалния й дебют. Но за да се скрие от папараците, тестът беше нощем, в автомобили с десен волан, по плашещо тесните пътчета на провинциална Англия, и под проливен дъжд. Постоянната мисъл, че не виждаш къде караш и че само джантите струват колкото собствената ти кола, не подтиква към особени волности.
Докато сега e светъл пролетен ден. Колата ни е с ляв волан. И имаме на свое разположение една от най-красивите местности в Европа: прочутото ждрело на река Вердон в Провансалските Алпи. Разбира се, тукашните междуселски пътчета не са много по-широки от английските. Но това само още веднъж ни доказва колко маневрена и приятна за каране е станала тази иначе гигантска кола, дълга 5.55 метра в късия си вариант.
Първото поколение на Ghost получаваше малко снизходително отношение като "маскирано BMW". Което е преувеличено, естествено, но не може да се оспори, че онази кола беше на платформата на тогавашната Седма серия.
В новия Ghost обаче има само два компонента, които са запазени оттогава. Единият е Духът на екстаза върху предния капак. Вторият е чадърът в задната врата. Всичко останало е абсолютно ново, като се започне със специално създадената за Rolls-Royce алуминиева платформа.
В традиционните ни представи собственикът на един Rolls-Royce е възрастен джентълмен, който седи на задната седалка и вероятно посръбва чай с мляко. Но всъщност в последното десетилетие демографията на компанията се промени драматично. Днес средната възраст на клиентите на Rolls-Royce е 43 години - те са много по-млади от клиентите на Mercedes например, и дори мъничко по-млади от клиентите на MINI. Все по-голяма част от тези хора предпочитат сами да карат колите си, а не да бъдат возени. При Ghost този процент е над 90. Второто поколение е проектирано основно за тях. И резултатът е, че тази кола е станала обезоръжаващо приятна за каране. Тежестта е разпределена в почти съвършеното съотношение 50/50. Завиващите задни колела намаляват драстично радиуса при завой, и правят Ghost необикновено стабилен при високи скорости.
Динамиката е фантастична. Окачването е може би най-софистицираното, слагано някога на Rolls-Royce, с двойна вилка отпред, с изключително сложна система за адаптиране в реално време, която черпи данни от специална камера, сканираща релефа пред вас, и може в рамките на нищожна част от секундата да нагласи амортисьорите за това, което ви очаква.
571 к. с. максимална мощност 820 Нм макс. въртящ момент 4.8 секунди 0-100 км/ч |
Една от целите на споменатата нова алуминиева платформа е била да понижи теглото на металните компоненти. Скелетът на новия Ghost е с над 100 килограма по-лек от предишния.
Но не си мислете, че колата е станала по-лека. Това, което е спестено от механика, незабавно е наваксано с нова техника и нови екстри. Само шумоизолацията в този автомобил е 100 кг. Всъщност има една-единствена причина новият Ghost да не е абсолютно тих: опитите на Rolls-Royce са показали, че пълната липса на шум от движението кара хората да се чувстват зле. Прилошава им.
Да ти прилошее в един Rolls-Royce е нещо напълно недопустимо, разбира се. Инженерите са се постарали да овладеят дори най-хулиганското шофиране: колкото и да се напъвате с газта, тук всички движения се случват плавно и уверено. Да, под капака имате на разположение цели 571 коня - но това са съвършено възпитани английски коне, които не си позволяват волности. Смисълът на огромната мощност не е да я използвате цялата, а нещата да се случват без никакво усилие.
Ако питате за цената, значи не можете да си я позволите, е закон, който винаги е важал за тази компания. Но все пак ще ви кажа, че базовият Ghost започва от 259,000 евро без местните данъци и такси. Тази кола започва от 437,000 евро, отново без данъци и такси. Само добавените екстри тук струват колкото ново Bentley Continental GT.
Какви са обаче тези добавки? За какво отиват вашите допълнителни 180,000 евро? За по-голям двигател? За драстично увеличена мощност? За повече луксозни материали в интериора? Нищо подобно. Специалният Amber Roads има същия 6.75-литров V12 двигател като нормалния Ghost. И също като него развива 571 коня и 820 нютонметра въртящ момент. А качеството на материалите при един Rolls-Royce по начало е най-високото възможно.
Не, разликата при Amber Roads е в дизайна и естестиката. Серията е създадена в чест на древните "Пътища на кехлибара" - маршрутите, по които повече от три хилядолетия скъпоценната вкаменена смола е пътувала от находищата в Балтийско море към средиземноморската цивилизация.
В чест на това тук дизайнерите са създали няколко изцяло нови цвята - и явно са наели някой поет лауреат да им измисля имена. Външното двуцветно боядисване е комбинация от "лирична мед" и "корнуолско бяло върху бронз". Вариантите за интериорни цветове се казват "тъмна подправка" и "раковина", с шевове и акценти в цвят "арманяк" и "мандарин". Едно внушително късче истински кехлибар украсява бутона за звука (тук е мястото да добавим, че Bespoke аудиосистемата има 18 магнезиево-керамични говорителя и мощност от 1300 вата).
Почти девет десети от кехлибара, който се продава днес, е всъщност фалшив - епоксидна смола. Най-сигурният начин да разпознаете истинския е да го потопите във вода - ако изплува, значи е кехлибар, ако потъне, е фалшификат. Но няма да тестваме това с нашия Ghost.
Прочутата ръчно рисувана външна линия на автомобила също е увенчана с едно стилизирано иглолистно дърво - първоизточника на вкаменената смола. А самият път на кехлибара от Балтика към Средиземноморието е изобразен два пъти. Веднъж - с дискретна декорация на таблото. Втори път - с кехлибарени светодиоди, преплетени в звездното небе на тавана на автомобила.
Създаването на този малък детайл отнема 18 часа ръчен труд. Само за съпоставка Теsla Model 3 се нуждае от общо 12 часа, за да стигне от фазата на стоманени листове до фазата на напълно готов автомобил.
Винсент Ван Гог, "Слънчогледите"
Всичко това е много впечатляващо, но заслужава ли си огромната разлика в цената? Отговорът е "не" - ако разсъждавате за Rolls-Royce като за автомобил. Но Rolls-Royce винаги е бил нещо повече - заявление за статус, ювелирно занаятчийско творение. А напоследък, благодарение на творците от Bespoke поделението, все повече се доближава и до произведение на изкуството. А в този смисъл 180,000 евро за кехлибарени декорации и нови цветове не изглежда никак много. Достатъчно е да се сетим, че едно парче старо платно с отдавна засъхнали бои в кехлибарени оттенъци се продаде преди време за 40 милиона долара.
Още снимки на Rolls-Royce Ghost Amber Roads вижте в ГАЛЕРИЯТА: