Руските собственици на автомобили от марките BMW и Mercedes-Benz са изправени пред сериозни правни рискове, след като местните дилъри останаха без връзка със софтуера на двете компании.
Германските производители напуснаха руския пазар още през миналата година, а сега напълно лишиха дилърите от лицензиран софтуер. Юристи в Русия очакват, че това ще доведе до върна от съдебни дела, които собствениците на автомобили от двете марки ще заведат в близко бъдеще.
„Натъпканите с електроника коли ще се превърнат буквално в „тикви", защото дори най-елементарен ремонт – като смяна на фар, например, не може да бъде извършен без свързване с електронния мозък“, категорични да експерти, цитирани от изданието Aif.
Според тях тепърва за руските собственици на по-нови автомобили на Mercedes и BMW тепърва ще настъпят тежки времена. В случая обаче те са заложници на случващото се, тъй като нито един от законите в Русия не може да им осигури правна защита.
След въвеждането на санкции срещу Русия заради нападението над Украйна, все повече нови автомобили бяха продадени в страната като употребявани. Това обаче води до отпадане на гаранцията и купувачите няма какво да направят. А без достъп до софтуера няма как правилно да бъде обслужвана скъпа кола..
Според Кирил Форманчук, председател на Комитета за защита на правата на собствениците на автомобили, в някои случаи електрониката ще постави колата в така наречения сервизен режим, който няма да й позволи да ускори по-бързо от 20 км/ч. Единствената възможност за собственика на автомобила в този случай е да върне автомобила на продавача или производителя, но в случая това трудно може да стане.
„По закон потребителят може да върне колата. Но първият въпрос е кого да съдя? Автокъщата, от която е закупена колата, ще се позовава на форсмажорни обстоятелства. Тя не носи отговорност за действията на правителствата на трети страни, които са наложили санкции срещу Русия”, обяснява адвокатът.
Според него, по-правилно е да се заведе дело срещу автомобилния производител, тъй като именно той не изпълнил задълженията си към потребителя, като е изключи дилърите от софтуера. Почти сигурно потребителят ще спечели подобно дело, но от това няма да има никаква полза, тъй като заводите на производителя не са в Русия, а той няма сметка в руски банки. И така няма шанс собственикът на колата да я върне и да получи пари за нея.