IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Знаете ли, че автобуси Чавдар са се движили в Кабул?

Рядка и интересна снимка показва два български рейса на улица в афганистанската столица

Историята на българският производител на автобуси Чавдар изобилства от доста интересни периоди и някои изненадващи факти. Предприятието със седалище и завод в град Ботевград в продължения на десетилетия снабдява с автобуси не само цяла България, но и някои доста неочаквани "братски" на СССР държави, най-интересните и може би най-екзотичните измежду които са Афганистан, Северна Корея и Никарагуа.


Чавдар 11Г5 в Афганистан


На тази рядка и несъмнено ценна снимка се виждат два произведени у нас автобуса от модела Чавдар 11Г5 по улиците на столицата на Афганистан - Кабул. Моделът 11Г5 е създаден за градска и крайградска употреба, тоест за къси, максимум до средния разстояния. Добре познатият на всички малко по-възрастни читатели автобус най-често беше в червено-бяла окраска на ивици и през годините се прочу най-вече с изключително издръжливата си, лесна за ремонтиране и изискваща съвсем елементарна поддръжка техника. Чавдар 11Г5 се базира на шасито на Skoda 706 РТО и има предно разположен двигател Skoda PT.

0 от 500
  • #11
    23 rate up comment 5 rate down comment
    Щирлиц ( преди 2 години )
    Баща ми обиколи половин Европа с Чавдар 11М4.Никакви проблеми,никъде не го е оставил на пътя,возеше меко и плавно.Чавдар 11М3,и11Г5 возеха по-твърдо,защото окачването им беше на ресори,но пак беше комфортно,освен за разни разглезени пл.юва.валници.
  • #10
    14 rate up comment 18 rate down comment
    Смех ( преди 2 години )
    То само мъмунйяци могат да купят подобно недоразумение
  • #9
    13 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    във целият соцлагер можеш да срешнеш едни и същи соцтрошки нямаше голямо разнообразие.
  • #8
    24 rate up comment 21 rate down comment
    край ( преди 2 години )
    Мдааа. Сега яжте масло с краварката в ъгъла. Според новите съюзници даже и за говедари не ставаме.
  • #7
    13 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Тези бяха все едно те возят за бухенвал. Едни миниатюрни прозорчета половината даже не се отваряха и лятото редовно имаше припаднали.
  • #6
    12 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Каквито и да са се провеждали в България,
  • #5
    20 rate up comment 5 rate down comment
    Ламарин Тенекеджиев ( преди 2 години )
    Каросериите на 11 Г5, 11 М4, 11 М3 (и няколко по-малки модела) бяха по лиценз на Кесборер Сетра. Двигателите и шаситата бяха Шкода, само на 11 М4 беше РАБА МАН (унгарски по лиценз на МАН) Малкия автобус 5С беше с двигател Перкинс - лиценз от 1940 год.Последния модел( един ръбест) беше с КОНСТРУКТИВЕН ДЕФЕКТ... Изводите оставям на вас.
  • #4
    27 rate up comment 14 rate down comment
    Jojo ( преди 2 години )
    Какви чертежи и технически задания??? Всичко беше лицензно, на Шкода и на МАН/Сетра със задно разположения двигател. После онези, аквариумите бяха егати недоразуменията. Скоростният лост излизаше един метър зад шофьора, вратите не се затваряха, движеха се разкривени, постоянни дефекти. Българската индустрия още по времето на комунизма беше абсолютна щета и това е причината, че не беше жизнена в нормални условия.
  • #3
    16 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Имаше едно време такъв виц. Германците си тествали автобусите като оставят вътре котка. Ако котката се задуши след определен период време, значи е качествен. И нашите Чавдари ги тествали с котка. Ако коткате не избяга, значи е качествен! Колко съм се друсал в тези недоразумения, а през зимата какъв студ съм брал! Единственото им предимство беше, че от толкова друсане по-малко ставаше лошо, докато от Сетрите с меката возия на доста хора им прилошаваше.
  • #2
    19 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Така е. Гърците си купиха Чавдари за Атина, а нашите отказаха.