С последния брой на "Държавен вестник" депутатите най-после пратиха в историята една тотална отживелица: от днес, 7 август, синият контролен талон към шофьорската книжка вече не съществува. Но въпреки множеството закани никой засега не е посегнал към две други отживелици, които далеч не са толкова безобидни като синия талон, а бъркат в джоба на всички шофьори. Става дума за стикерите за удостоверяване на технически преглед и за сключена застраховка "Гражданска отговорност".
С промените, публикувани в последния брой на "Държавен вестник", от 7 август 2023 синият талон вече не се изисква от шофьорите
В наши дни те са също толкова безсмислени, колкото и синият талон. Благодарение на електронната информационна система на МВР, струвала на данъкоплатците няколкостотин милиона лева, всеки служител на реда може незабавно да установи дали даден автомобил е преминал ГТП, каква е екологичната му група, и дали застраховката му е валидна, само като погледне номера му. Единствената разлика между хартиения син талон и тези стикери е, че последните носят сериозна изгода на някого.
Българските застрахователи отдавна възразяват срещу принудителния стикер за "Гражданска отговорност", още повече, че шофьорите така или иначе са длъжни да предоставят на проверяващите полицаи и картонения знак за него. Според тях стикерът излишно оскъпява полицата. През 2021 от ПП и ДБ неведнъж обещаваха да премахнат безсмислените стикери, но оттогава явно са размислили.
Всяка година собствениците на над три милиона автомобила в България трябва да плащат немалка надценка за ГТП заради стикера с вграден чип
Няма никакви убедителни аргументи и в полза на т. нар. "екостикери", които се издават при преминаване на годишен технически преглед и установяват екологичната група на автомобила. Въпреки множеството възражения, те бяха въведени преди няколко години и незабавно вдигнаха цената на техническите прегледи от 40-45 лева преди това до средно 60 лева след стикерите. Камерите за контрол на трафика са в състояние да извлекат информацията, закодирана в стикерите, само на база регистрационен номер. Възражението на Министерство на транспорта, че стикерът помага, ако номерата на автомобила са покрити с кал или сняг, е доста абсурдно: автомобил със зацапани номера е в нарушение за Закона за движение по пътищата, и съответно шофьорът трябва да бъде спрян и глобен. От друга страна, чипът в стикера може да бъде свободно разчетен от всеки с достъп до оборудване, което може да се поръча от Aliexpress. Бившият министър на електронното управление Божидар Божанов предупреди още преди месеци, че с тази информация могат да злоупотребяват крадци и всякакви други недобронамерени лица. Инцидентът с колата на бившия главен прокурор отново повдигна този въпрос, но въпреки това стикерите остават.
Трудно е да си обясним защо при задължителен стикер за "Гражданска отговорност", шофьорите са задължени да носят и хартиения знак за нея. И обратното. Новата електронна информационна система на МВР прави и двете напълно излишни
Холограмните екостикери с чип се произвеждат от прословутата печатница "Демакс" на депутата от БСП Петър Кънев (управлявана от сина му Георги Кънев). Същата, която печата стикерите за "Гражданска отговорност". "Демакс" е единствената компания, явила се на търга за обществената поръчка на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за екостикерите. Впрочем тя и досега печаташе стикерите за преминат технически преглед. Разликата е в цената - старите струваха по 3.50 лева без ДДС, а новите струват по 6.80 лева. Интересно е, че договорът е присъден на "Демакс" през пролетта на 2020 година - няколко месеца преди промените, въвеждащи екологичните групи, да бъдат обнародвани в "Държавен вестник".
В ефира на тв Bulgaria ON AIR Божидар Божанов направи друго важно уточнение: макар синият талон да отпада, притежателите на т. нар. златен талон е добре да си го запазят. Знакът се издава на шофьори, изкарали пет години без констатирани нарушения на правилника, и дава на собствениците си опрощение при първо нарушение, стига да не е от тежките. Самият хартиен знак на златния талон вече е ненужен, но привилегията си остава и шофьорите могат да я използват, подчерта Божинов (целия разговор можете да видите тук).