Китайската доминация в производството на батерии - най-ключовия елемент от електромобилите - продължава да расте с притеснителни темпове, показват обобщени данни след първото полугодие на 2023. Общо 66.7% от цялото световно производство се паза на китайски компании, като сред десетте най-големи производителя на автомобилни батерии шест са китайски.
Над една трета от световното производство на батерии вече се ръководи оттук - от централата на CATL в китайския град Нинде
Глобалното потребление се е увеличило с 50% за първото полугодие на тази година до цели 304.3 гигаватчаса, показва анализът на корейската изследователска компания SNE Research. Производственият капацитет на Европа въпреки големите усилия и субсидиите е едва 3.7 гигаватчаса, или около 1.2% от глобалното производство. При това немалка част от него също се пада на съвместни предприятия с доминиращо китайско участие.
Убедителен лидер на този пазар е китайската CATL, чийто пазарен дял вече достига рекордните 36.8%. На второто място излиза друг китайски производител - BYD, който измества корейската LG Energy. В челната десетка, освен шестте китайски компании, попадат три от Южна Корея и една от Япония.
10-те най-големи производителя на батерии през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
Това е поделение на LG Chem, която на свой ред ръководи целия химически бизнес на LG Corporation. Навремето LG Chem бе единият от двамата пионери в сектора на автомобилните батерии, заедно с банкрутиралата впоследствие А123. Корейците доставяха батериите за първия хибриден Chevrolet Volt през 2008.
LG е единият партньор на Tesla за производството на електромобили в Китай, а освен това снабдява Hyundai, Ford, Renault, Volkswagen и Volvo. Има заводи за клетки в Мигичан, САЩ, и в Полша. Производството се увеличава всяка година, но не с темповете на китайците, и LG е загубила почти 12% пазарен дял спрямо 2021 година.
Пазарен дял през 2021: 26%
Кого снабдява: General Motors, Groupe Renault, Stellantis, Tesla, Volvo, VW Group