fallback

Защо политиците в ЕС се страхуват от Tesla?

Изненадващо, опасният автопилот на американската компания не е забранен в Германия

В последно време Илон Мъск се опитва да накара хората да повярват в автопилота и в системата за пълно самоуправление на автомобилите на Tesla (FSD), въпреки многото им проблеми. Изпълнителният директор на производителя на електромобили обеща появата на „роботакси“, както и на нова, по-усъвършенствата версия на технология за автопилот, която ще бъде продавана на други производители.

Всичко това, поне на теория, звучи отлично, но поне до момента автопилотът на Tesla е далеч от желаното. Въпреки това той получи разрешение за използване в държава като Германия, което е изненадващо на фона на многото доклади за инциденти, причинени от FSD при използването му от собственици на електромобили на американската марката.

Разследване на германското издание Manager Magazin разкрива причините за това решение на местните власти, като основната от тях е страхът на политиците в ЕС, които гледат как Tesla прави каквото иска с бета софтуера си. Според автора на материала, преди да одобрят автопилота, властите в Германия са разгледали внимателно първия потвърден смъртен случай заради използването на системата в САЩ. Той е от 2015 г., когато Джошуа Браун загива, след като неговият Model S попада под теглено от камион ремарке, което автопилотът не разпознава.

Министерството на транспорта на Германия възлага на Юрген Бьонингер, управляващ директор на компанията FahrzeugSystemDaten GmbH до пенсионирането си през 2022 г., да провери случая. Фирмата на Бьонингер разработва спецификации за проверка на автомобили в Германия, като по ирония на съдбата нейният акроним е FSD – също като името на автономната система на Tesla.

Германският иинженер взима три Model S, за да изпробва възможностите на автопилота, след което написва доклад до властите, който  Manager Magazin описва като „каталог на ужасите“- Заключението на Бьонингер е, че усъвършенстваната система за подпомагане на водача (ADAS) е твърде опасна за използване на пътя. Федералното управление на магистралите в Гервания (BASt) също предупреждава Министерството на транспорта, че други участници в движението могат да бъдат застрашени от автопилота, както и че злоупотребата с него се е превърнала в често срещана практика.

Тези заключения обаче са скрити от обществеността, а Министерството на транспорта обявява, че няма фундаментални опасения от пътната безопасност на колите на Tesla. Федералният орган за автомобилен транспорт (KBA) позволява на Tesla да направи минимални промени в автопилота и обявява, че въпреки използването на ADAS именно шофьорът ще бъде изцяло отговорен за автомобила си.

Защо обаче германското правителство не прави почти нищо за да се противопостави на използването на една очевидно опасна за хората технология? Първо, „Дизелгейт“ още е в заглавията на медиите и преследването на най-известния производител на електрически превозни средства не би било „политически приемливо“. Така ще илезе, че някоя от големите петролни компании има за цел да всее страх, несигурност и съмнения, с които да навреди на прехода към електрически автомобили.

Друго усложнение е системата, по която работи автомобилната хомологация в ЕС. Според правилата всяко превозно средство, което отговаря на регламента на една от страните-членки, може да се продава във всички останали държави. В случая Tesla избира Холандия за хомологиране на автомобилите си. И ако Германия реши, че автопилотът не може да се продава на нейна територия, това ще доведе до правна дискусия само с два възможни изхода. Първият е, че Tesla може да оспори решението и да принуди Германия да приеме нейния бета софтуер. Вторият вариант обаче може да принуди Tesla да не предлага автопилот в никоя държава-членка на ЕС – което би подсилило идеята, че „автопроизводителят, който иска да спаси света“ е атакуван от тези, които искат да продължат да продават петрол.

Германските власти също са загрижени за актуализациите по въздуха (OTA), които могат сериозно да променят поведението на ADAS. Клиентите на Tesla съобщават за повече епизоди на „фантомно спиране“, при които се изключват радарите и тогава превозните средства  могат да работят с Tesla Vision – система, базирана единствено на камери. Експерти обаче са категорични, че те не са достатъчни за осигуряване на безопасността на автомобилите.

Освен че внезапно превръщат нещо, което се смяташе за безопасно, в риск, властите също се опасяват, че подобни актуализации правят по-трудно проследяването на всякакви промени, като добавянето на нови функции. Пример е системата Smart Summon, която Бьонингер и неговият екип оценяват. Tesla твърди, че при активиране на функцията с натискане на бутон от потребителя колата ще спре веднага. Германските инженери олаче откриват, че превозното средство ще се движи още 8 секунди, което е повече от достатъчно време за катастрофа.

Затова и FSD (фирмата на Бьонингер) препоръчва Tesla да не може да предлага Smart Summon в Германия. От KBA обаче отговарят, че не може да бъде потвърден дефект в системата и така американският производител запазва функцията. И в крайна сметка автопилотът на Tesla е одобрен и може да се използва в Германия, чиито управляващи просто не искат да заемат позиция срещу него. 

А причината е чисто политическа – начело на Министерството на транспорта е Фолкер Висинг от Свободната демократическа партия (FDP), но в кабинета има и представители на Зелените (Die Grünen). И тази партия със сигурност е против предприемането на каквито и да било мерки срещу Tesla – дори ако това е за подобряване на пътната безопасност.

fallback
  • #13
    PLAID ( преди 1 година )
    #2 да, защото Semi камионите ще транспортират автономно стоки 24/7, а в складовете и фабриките ще работят машини като Tesla bot. Таксиметровият транспорт също ще се освободи от шофьорите, дето в Студ. град ми се оплакват: "Свиpки, свиpки, аз нема работим само за *** тука бе!" (поне момиченцата искат да се возят без пари и да плащат така). Затва Hertz купи 200 хил. Model 3 БЕЗ отстъпка - имат планове да разкарат шофьорите, а само Tesla е готова хардуерно за 100% автономност).
  • #12
    PLAID ( преди 1 година )
    Защото съветниците са им изнесли доклад, който посочва че компанията има всички параметри да стане най-голямата корпорация на планетата. Енергодобив (Tesla Solar, Solar Roof) и зарядна инфраструктура (Supercharger), енергетика (MegaPack, PowerWall), машиностроене (Tesla Motors, SpaceX), роботика (Optimus bot), софтуер, изкуствен интелект (Open AI), космическа промишленост и комуникации (StarLink, SpaceX, Twitter) и всичко това е една самообучаваща се невронна мрежа. SkyNet+Umbrella Corporation
  • #11
    До 5 ( преди 1 година )
    Гадна гадна Европата, но дори първия прител на Путин - Орбан и дума не казва да излезе от лошия, западащ, капиталистически ЕС и да влезе в нов СССР. Сърбите също са про руски, но и те имат кандидатура за ЕС, а не за Русия. Въобще това с падането на запада в СОЦ блока го повтарят от десетилетия, как ей сега направо до дни пада.
  • #10
    popa ot razgrad ( преди 1 година )
    алчност, алчност...алчноста ще доведе до края на света...
  • #9
    До 5 ( преди 1 година )
    И какво русоробе в Унгария забранен ли е автопилота на Тесла или в крайна сметка всичко написано от теб е поредната помия хвърлена по САЩ и ЕС от русофилче?
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    (Продължение) 1 и 2 са от ниво 2 и водачът е изцяло отговорен за всякакви произшествия. Цитираният смъртен случай е с тях и става дума за 'лигофрен, който беше отишъл на задната седалка. Системата, както всички адапривни круз контроли, прави грешки. FSD, от друга страна, никога не се е инсталирала официално от Тесла в Европа, защото не е обучена на европейските пътни правила и знаци. Тепърва престои обучение и трстване с бета потребители. В момента я има само в САЩ.
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    За незнам-си-кой път авторчетата на такива злоумишлено-написани измислици бъркат основите. Тесла има 3 системи: 1. Базов ADAS, част от всички коли и представлява адаптивен круз контрол. 2. Разширен ADAS, който се заплаща и включва доп. функции като автоматично престрояване и смарт съмън. 3. FSD - бета софтуер за 5-то ниво автономия, който струва 15 хил. дол. и все още не е пуснат официално, а само на бета тестъри. 1 и 2 са стар софтуер, който Тесла почти не пипа. FSD се развива постоянно.
  • #6
    Бип ( преди 1 година )
    Както обикновено, светът се води от огромното лицемерие на политиците... Не бих се доверил на никакъв автопилот, никога! Колата ми и сега има някакъв вид система за следене на пътната лента и дистанцията до предния автомобил с функция за пълно спиране и т.н., но не съм си позволявал да оставя управлението на електрониката и живота на семейството ми и другите хора да зависи от това...
  • #5
    анонимен ( преди 1 година )
    ЕС и в часност Германистан са колония на империята на злото САЩ. Поради тази причина не могат да кажат гък на това, което им налагат. Политиците се назначават от съответното посолство и са кукли на конци. Единствено Орбан по някаква случайност го отърваха. Многократно му спретваха протести за какво ли не, но той озгони Сорос и другите НПО-та и в момента Унгария е държава за пример.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Е пак се опира до зелените талибани в крайна сметка. Няма глупост, в която да не са набъркани до ушите и да я отстояват като светая светих. Ама то толкова им е капацитета..
fallback
Последни