До 2026 г. Mercedes-Benz ще продава повече електрически автомобили, отколкото автомобили с вътрешно горене в Европа Растежът ще бъде неравномерен по държави, но ще бъде подкрепен от подобрения в инфраструктура и по-малко безпокойство у шофьорите относно автономността на техните превозни средства.
Новите планове на германския производител бяха разкрити от Брита Зеегер, ръководител маркетинг и продажби в Mercedes-Benz Cars, както и член на Управителния съвет на Mercedes-Benz Group AG. В изявление за Motor1 тя посочи, че проблемите, произтичащи от липсата на полупроводници, вече са останалите в миналото. Сега обаче концернът трябва да се справи с други трудности, свързани основно с логистиката.
„Веригата за доставки отново е надеждна, вече нямаме огромните проблеми отпреди три години, преодоляхме кризата с полупроводниците, но все още има проблеми в системата за доставки. Логистиката все още не работи добре. Имаме проблеми с дистрибуцията, които се дължат основно на липсата на шофьори за камионите, превозващи части и оборудване“, обясни Зеегер.
Целта, която са си поставили в Mercedes, е през 2026 или 2027 г. да продават повече електрически автомобили в Европа, отколкото коли с ДВГ. Според Зеегер (на снимката) е много трудно да се предвиди кога точно ще стане това, но при сегашните 18% на продажби на коли само на ток обявените срокове са „напълно реални“.
Очевидно ще има големи разлики между пазарите - от север на юг, като това се дължи на обществената мрежа за зареждане. Именно в разрастване на инфраструктурата виждаме ключа към ускоряване на процеса, като целта е да се намали безпокойството у хората за автономността на техните автомобили.
„Проучванията ни показват, че все повече и повече хора оценяват закупуването на електрическо превозно средство, като в същото време безпокойството им относно автономността намалява. През 2018 г. мнозинството от клиентите твърдяха, че именно притесненията относно пробега е причината да не си купуват електрическо превозно средство. Сега обаче интересът към електромобилите се увеличава", казва още ръководителят на продажбите в Mercedes-Benz.
За да популяризира електрическите превозни средства, германският производител се опитва да промени манталитета на обществото. Зеегер даде за пример старта на продажбите на колите само на ток, когато клиентите и търговците е трябвало да се учат в движение.
„Клиентът идваше и задаваше конкретни въпроси. Къде да зарежда? Как да зарежда? Докъде може да пътува? Как работи всичко това? Има ли нужда от wallbox-зарядно у дома? Търговците трябваше да могат да отговарят на всички тези въпроси, които излизат от рамките на всичко познато до момент. Това ни принуди да работим сериозно с тях, а също така и да променим процесите на тестване на новите коли. Потребителите трябваше да изпитат какво представлява един електромобил и да го почуства докато го кара“, казва Зеегер.
Относно цените на новите коли, които стават все по-високи, Зеегер ги оправдава с инфлацията и растящи лихви. Те се отразяват преди всичко на различните финансови програми на марката, които се използват за по-голяма част от продажбите.
„Сегашната ситуация е голямо предизвикателство, тъй като хората не разполагат с повече пари за харчене и всяко увеличение на цените се отразя. Затова и работим много сериозно в тази посока“, коментира шефът на продажбите в Mercedes.
Увеличението на цените води и до друг проблем – навлизането на все повече китайски производители на електромобили в Европа. Техните продукти са по-евтини и записват сериозен ръст на продажбите.
„Когато работите в бизнес с толкова силна конкуренция, винаги гледате какво правят конкурентите. Ние също правим това, като следим както китайските марки, така и Tesla. Китайските компании записват голям растеж, но той е на масовия пазар. С нашите EQ-модели ние участваме в друг сегмент“, каза още Зеегер.