Глобалната средна възраст на автомобилните паркове по света се променя динамично, тъй като все повече нови модели излизат на пазара, а стари се пенсионират. Така продуктовата гама на повечето производители непрекъснато търпи промени. Въпреки това, един от водещите експерти в индустрията –Фелипе Муньос от JATO Dynamics, направи анализ за изданието Motor1, включващ 71 марки и 766 модела. И той показва доста интересни резултати.
Lada предлага най-старата гама
Напълно очаквано най-важната автомобилна марка в Русия изостава по отношение на модерните автомобили. Стратегическото рестартиране на Lada - компания, собственост на Renault до началото на войната в Украйна, вървеше добре благодарение на тясното сътрудничество с френския автомобилен гигант. Планираните нови модели обаче бяха изоставени и сега руската марка има само 5 леки автомобила в гамата си, чиято средна възраст е 21,6 години.
Не само легендарната Niva, представена през 1977 г., е отговорна за този резултат. Largus, базиран на първата Dacia Logan, Granta (разкрита през май 2011 г.) и Vesta (септември 2015 г.) също остаряват. Тази тенденция ще се влоши, тъй като засега нови модели не се предвиждат.
Следват три марки на Stellantis
Chrysler, Lancia и Dodge следват Lada като марките с най-стари модели, налични на пазара днес. Докато се готви да спре производството на Chrysler 300, американският автомобилен производител продължава да изпитва остра нужда от свежи продукти. Към днешна дата средната възраст на предлаганите 300 и Pacifica е 13,5 години.
Следва Lancia, като единственият модел на италианския бранд -Ypsilon, вече е на 12,4 години. И накрая се нарежда Dodge, със средно 11 години, въпреки приноса на Hornet, който дебютира през 2022 г.
В топ 10 на марките с най-стари автомобили попадат Tesla и Jaguar (и двете на 7,9 години), както и Nissan, при който средната възраст на моделите е 7,9 години.
Свежестта идва от Китай
Също очаквано най-свежите модели идват от Китай. Марката с най-млада гама е Zeekr, която е собственост на Geely и основана през 2021 г. Нейните три продукта - 001, 009 и X, са на средна възраст само 1,2 години. Следва друг китайски производител - NIO, със своите 7 автомобила, които са на средна възраст 1,4 години. Благодарение на представянето на Polestar 3 и 4 съответно през октомври 2022 г. и април 2023 г., шведската марка заема трета позиция сред по-младите модели – 1,8 години.
Динамиката на Hyundai
Корейската марка присъства с 32 модела на различните пазари, като средната им възраст е само 3,1 години. Най-старият продукт на бранда е европейският Hyundai i30, представен през септември 2016 г.! Неговите дъщерни марки Genesis и Kia не изостават - съответно с 3,1 и 4,7 години. В същото време Toyota - най-популярният производител на автомобили в света, е с показател 4,6 години, което е с 0,4 под средното за индустрията. Японците бяха изпреварени от Honda (4,3 години) и Ford (4,1 години). За разлика от тях, продуктите на големи световни марки като Chevrolet и Volkswagen са средно над 6 години.