Кой е най-бързият начин да стартирате домашна автомобилна индустрия? Независимо дали идвате от развиваща се държава, която се бори да направи транспорта по-лесен и по-удобен, или сте конгломерат, опитващ се да пробие на нов пазар с минимална инвестиция, най-бързият и най-евтин вариант е лицензирането на преводно средство на друга компания. Този подход е много популярен в цялата история на автомобилната индустрия, тъй като почти винаги се оказва успешен.
Това важи с пълна сила за SUV-моделите, които се радват на огромна популярност по цял свят. Ето няколко примера на „клонирани“ всъдеходни модели, на които сме се натъквали. Всички те показват колко е лесно да се използва нещо готово за постигането на подобни цели.
Най-странните клонирани SUV (ГАЛЕРИЯ):
Освен към Jeep иранските производители демонстриха афинитет и към Land Rover, като през 1962 г. компанията Morattab пуска своя вариант на Series 1. Връзката с британците продължава до 1979 г., когато компанията е национализирана. По-късно обаче Morattab започва да произвежда и версия на Series IV, известна като Defender, като за целта използва оборудване и части, закупени от испанската Santana, за която вече стана дума.
В края на 80-те години още една иранска фирма – Otokar, започна да произвежда свои версии на първия Defender. Тя предлагаше и трите вариант на междуосие – 90, 110 и 130, като част от продукцията беше изнасяна зад граница, без да се плаща лиценз на Land Rover. Тази практика продъжава и в наши дни.