Тестът, за който ви разказваме сега, е разработен от специалистите от Shell и представлява прост и достъпен начин за проверка на състоянието на маслото в двигателя. Проверката е базирана на капковия метод, който изисква само лист бяла хартия. И така, капка двигателно масло, загрято до работна температура, се вади от картера с помощта на измервателна пръчка и се поставя на листа.
След това трябва да изчакате няколко часа (това е важно), оставяйки масленото петно да изсъхне, след което да го проучите и вече да направите заключения, въз основа на които можете точно да оцените качеството и състоянието на състава на смазочната течност. Между другото, първите изводи могат да бъдат направени още на етапа на доставяне на капката масло върху листа.
Определяме вискозитета: ако капката запази кълбовидна структура върху хартията и не попие веднага, маслото е вискозно. Първият получен отговор. Сега трябва да чакаме. Три часа са достатъчни за продължаване на изследването: полученото петно се разделя на зони, всяка от които предполага определен резултат.
Централната част показва наличието на мръсотия, прах, сажди, блестящи метални частици в маслото. Леко потъмняване е нормално, но по-тъмен център, дори и с нюанси, би трябвало да подсказва, че качеството е влошено. Ако след централната "точка" е тъмно и мътно, маслото е изгоряло, не се е справило с температурния режим на двигателя.
Следващото нещо, което ни интересува, са краищата на петното. Ако са равномерни, това означава, че в мотора няма вода. Ако обаче не са и листът с хартия се къса лесно на тези места, то това е признак, че в двигателя има и друга течност. Трябва спешно да вземем мерки. Между другото, самата капка може да бъде с различни размери - колкото повече се разпространява, толкова повече гориво има в двигателното масло.
И още нещо - гладкото и бавно падане на смазката върху листа е успокоително, защото означава, че вискозитетът е нормален. Тоест маслото в работно състояние и в предписаният интервал.
С други думи, ако централният кръг е ясно изразен, няма излишни примеси, точката е малко по-тъмна от основната част, а основната площ около центъра все още е светла и по нея не се вижда глиноподобна мръсотия и, ръбовете са равни - това означава, че можете да сте спокойни, че качествата на маслото са в норми и няма причина да се страхувате от опустошителните последици.
Между другото, професионалистите съветват да правите такъв тест най-малко през две до три хиляди километра, за да наблюдавате промените в динамиката на смазката.