Профилактиката винаги е по-евтина от ремонта. Особено когато става дума за една от най-сложните и скъпи системи на съвременния автомобил – горивната. Как трябва да се отнася шофьора към нея, за да може тя да работи безпроблемно възможно най-дълго?
Много собственици на автомобили отдавна са свикнали да обясняват всички проблеми на горивната система с лош бензин и дизел. В този аргумент има известна доза истината, като неговото решение е добре известно. Може обаче да се направят няколко неща, за да се спестят дюзи, помпи и филтри. Всички тези действия са прости и не изискват специални умения.
Защо трябва да защитите горивната система
В горивната система на автомобила има група елементи, които са много скъпи, а ремонтът също струва доста пари. И при бензиновите, и при дизеловите автомобили проблемните инжектори (дюзи) и горивна помпа удрят най-силно по джоба на собственика. Дефектните дюзи не могат да впръскват гориво правилно, а износената помпа не може да го достави при правилното налягане и в точното количество.
Филтрите близо до помпата и в горивопровода също могат да причинят проблеми. Но по един или друг начин това са консумативи и подмяната им не е твърде скъпа. Уместно е да се припомни, че неизправната горивна система започва да създава проблеми дори когато като цяло остава работеща. Трудности при стартиране в студена сутрин, прекомерен шум, загуба на мощност и повишен разход на гориво са първите прояви на определени проблеми в горивната система. И те в крайна сметка водят до факта, че колата отказва да работи.
Редовна поддръжка
Ключът към нормалната работа на двигателя и всички обслужващи го системи е преди всичко спазването на правилата за посещение в сервиза за обслужване. Освен това трябва да имате предвид условията на страната, в която се експлоатира автомобилът - обикновено автомобилният производител взема предвид този фактор в своите инструкции.
Подмяната на филтрите, проверката на основните параметри на инжекционните и изгорелите газове също се извършва в съответствие с инструкциите на фабричното ръководство. Обръщайте се само към доверени сервизи, където квалифицирани специалисти няма да допуснат грешки и няма да пропуснат някои операции, докато обслужват колата ви.
Правилно гориво
Всъщност в наше време този фактор трябва да бъде поставен на първо място, тъй като вероятността от зареждане с нискокачествено гориво все още съществува. Междувременно примесите и замърсителите, присъстващи в бензина на някои бензиностанции, запушват филтрите, което води до коксуване на клапани и увреждане на дюзите. Влагата в бензина и дизеловото гориво причинява корозия на частите.
При съвременните дизелови двигатели последствията от работата с нискокачествено дизелово гориво са по-сериозни. Поради високото налягане в системата до 2000 бара, частиците от замърсители, присъстващи в горивото, удрят със сила вътрешните повърхности на дюзите и ги увреждат така, че понякога те не подлежат на ремонт. Същите тези замърсители допринасят за интензивното износване на фрикционните двойки в горивната помпа за високо налягане.
Дизеловото гориво с високо съдържание на катран и други примеси провокира ускорено запушване на филтъра за твърди частици. Съответно, режимът на почистване се включва по-често, а това от своя страна води до прегряване на дюзите и понякога завършва с разтапяне на дюзите. Същите смоли образуват сажди и котлен камък в цилиндрите, които запушват микроскопични отвори на дюзите с диаметър 0,1 – 0,2 мм. Затова и най-добрият вариант е винаги да се зарежда само от големи вериги бензиностанции, където няма риск да се попадне на нискокачествено или замърсено гориво.
Качествени филтри
От основно значение е използването на висококачествени консумативи и по-специално горивни филтри. Евтин филтър с лошо качество вероятно ще свърши работа, поне на първо време, но след това той ще се запуши и ще загуби ефективност. Това ще попречи на лесното преминаване на гориво и ще претовари помпата. Това важи както за бензиновите, така и за дизеловите двигатели.
Добавки
Ако не е възможно да се зарежда през цялото време на бензиностанции от големи вериги, шофьорът трябва да слага добавки, които предпазват горивната система. На първо място, това са препарати с мек почистващ ефект, който няма да позволи на мръсотията да се утаи върху дюзите и вентилите. Дизеловата горивна система също се възползва от добавки, които почистват филтъра за твърди частици и повишават цетановото число.
Друг вариант е използване на гориво с по-високо октаново число, тъй като то има подобни почистващи свойства, които са достатъчни за запазване на горивната система.