Още през 2024 Toyota ще представи готов за производство вариант на своята батерия с твърд електролит, която ще "преобрази автомобилната индустрия", увери шефът Акио Тойода. Японската компания очаква да намали наполовина размера, теглото и цената на батериите и най-после да направи електромобилите по-достъпни от колите с ДВГ.
Президентът на центъра за развойна дейност на Toyota Кейджи Кайта също потвърди, че новата технология е почти готова за серийно производство. Той добави, че компанията ще усъвършенства значително и сега съществуващите батерии с течен електролит. "И за течните, и за твърдите си батерии целим драстично да променим днешната ситуация, в която те са твърде големи, тежки и скъпи", обясни Кайта пред FT.
Toyota разработва технологията с твърд електролит съвместно с Panasonic от няколко години и преди месец обяви, че ще има сериен модел с такава батерия още през 2027. Твърдият електролит намалява размерите и теглото, ускорява отчетливо времето за зареждане и свежда почти до минимум риска от пожар, който е съвсем реален при сегашните литиево-йонни батерии. До момента обаче технологията остава твърде сложна и скъпа за производство.
Сега обаче от Toyota твърдят, че още догодина ще са в състояние да предложат първите по-малки такива батерии в своите хибридни модели, прокарвайки пътя и за чисти електромобили по-късно. Според Кейта това е благодарение на постигнат "технологичен пробив", който решава проблема с издръжливостта на твърдите батерии, и на нови идеи за материали, които понижават себестойността им. В резултат компанията обещава батерия с обхват 1200 км и време за зареждане около десетина минути.
Toyota съвсем доскоро оставаше скептична към идеята за чисти елетромобили и всъщност бе един от последните автомобили производители, навлезли в този сегмент. Евентуалният успех с твърдотелните батерии може напълно да компенсира изоставането - акциите на компанията поскъпнаха с цели 13%, откакто бяха обявени плановете в тази насока преди месец.
10 технологии за батериите на бъдещето (ГАЛЕРИЯ):
Използването на цинк в батерии не е нещо ново. Още през 1969 в България Централната лаборатория по електрохимични източници на ток разработва цинково-въздушна батерия за експерименталния електромобил Елмо-70 (на снимката), която има цели 40 кВтч капацитет - в пъти над японските и американските конкуренти от онази епоха. Минус е само краткотрайният й живот.
Сега няколко различни компании работят върху модерни версии на цинково-въздушната батерия, както и върху сходни технологии като цинково-йонна, цинково-манганова и цинково-бромна батерия. Предимството на всички тях е, че суровините са достъпни, евтини и се добиват без особени щети върху природата. Освен това имат доста нисък саморазряд, което ги прави особено подходящи да складират слънчева енергия. Големият проблем е високата им склонност към къси съединения. Нито една от компаниите, действащи в тази сфера, не обещава готов за производство продукт в близките три години.