Още през 2024 Toyota ще представи готов за производство вариант на своята батерия с твърд електролит, която ще "преобрази автомобилната индустрия", увери шефът Акио Тойода. Японската компания очаква да намали наполовина размера, теглото и цената на батериите и най-после да направи електромобилите по-достъпни от колите с ДВГ.
Президентът на центъра за развойна дейност на Toyota Кейджи Кайта също потвърди, че новата технология е почти готова за серийно производство. Той добави, че компанията ще усъвършенства значително и сега съществуващите батерии с течен електролит. "И за течните, и за твърдите си батерии целим драстично да променим днешната ситуация, в която те са твърде големи, тежки и скъпи", обясни Кайта пред FT.
Toyota разработва технологията с твърд електролит съвместно с Panasonic от няколко години и преди месец обяви, че ще има сериен модел с такава батерия още през 2027. Твърдият електролит намалява размерите и теглото, ускорява отчетливо времето за зареждане и свежда почти до минимум риска от пожар, който е съвсем реален при сегашните литиево-йонни батерии. До момента обаче технологията остава твърде сложна и скъпа за производство.
Сега обаче от Toyota твърдят, че още догодина ще са в състояние да предложат първите по-малки такива батерии в своите хибридни модели, прокарвайки пътя и за чисти електромобили по-късно. Според Кейта това е благодарение на постигнат "технологичен пробив", който решава проблема с издръжливостта на твърдите батерии, и на нови идеи за материали, които понижават себестойността им. В резултат компанията обещава батерия с обхват 1200 км и време за зареждане около десетина минути.
Toyota съвсем доскоро оставаше скептична към идеята за чисти елетромобили и всъщност бе един от последните автомобили производители, навлезли в този сегмент. Евентуалният успех с твърдотелните батерии може напълно да компенсира изоставането - акциите на компанията поскъпнаха с цели 13%, откакто бяха обявени плановете в тази насока преди месец.
10 технологии за батериите на бъдещето (ГАЛЕРИЯ):
Това е на практика връщане към корените и идеите на Стан Уитингъм. Тук анодът, вместо от графит, се прави от литий в метална форма. Това повишава чувствително капацитета - средно с 50% над този на класическата литиево-йонна батерия с графитов анод. Но остава проблемът със свръхреактивността на лития, която може да доведе до самозапалване или до твърде кратък живот на батерията. Компании като Quantumscape и Solid Power работят върху решения на този проблем, и първата вече си осигури голям договор с Volkswagen.
Впрочем вече от на десетилетие на пазара има литиево-метална батерия с твърд електролит, разработена от френската Bollore за нейния малък електромобил Bluecar (на снимката). Но при нея полимерният електролит функционира добре само при високи температури, което ограничава ефективността.