IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Опасно ли е да се изключи двигателя, докато вентилаторът му работи

Важно е да се вземат предвид техническите характеристики и условията на работа

Сред по-опитните шофьори е разпространено мнението, че двигателят на автомобила трябва да бъде изключен, само когато вентилаторът на охлаждащата система приключи работа. В противен случай може да има сериозни последствия. Наистина ли това е така и какви опасности крие подобно действие?


двигател


Всъщност охлаждащият вентилатор е основният защитник на захранващия блок от прегряване. Включва се, когато температурата на антифриза достигне определени стойности и се изключва, ако се върне към нормалното. Но какво се случва, ако изключите двигателя, докато вентилаторът все още работи?

Много хора смятат, че топлинният удар е неизбежен. Тоест, ако правите това редовно, маслото ще започне да се разгражда и основните детайли на двигателя ще започнат да се трият без добро смазване, което ще ги увреди.

Измервани, направени от експерти от няколко европейски автомобилни издания, показват, че когато двигателят е изключен, температурата на охлаждащата течност във всеки случай се повишава. Увеличението е с около 5 градуса, което не е много. Затова и по-важно е да се съсредоточите върху техническите характеристики на конкретно превозно средство и условията на работа.


охлаждане


В наши дни технологиите са много напреднали. Например, ако автомобилът има турбо таймер, който осигурява охлаждането на двигателя, или е оборудван с допълнителна водна помпа, тогава моторът може веднага да бъде изключен без опасност от никакви последствия. Електрониката самостоятелно ще прокара антифриза през системата, ще го охлади с вентилатор и едва тогава звуците под капака ще спрат.

Що се отнася до атмосферните двигатели, те не разполагат с подобни решения. Въпреки това, при нормални условия на работа, няма опасност от скок на температурата след изключване на мотора. Това не може да застраши чугунения цилиндров блок на агрегата.

Ако обаче шофьорът е карал дълго време в жегата, тогава трябва да остави колата да работи на празен ход за няколко минути. В крайна сметка цялото това натоварване, на което е подложен двигателя при подобни условия на експлоатация, няма как да не даде отражение. В случая смазката може да започне бавно да се разгражда и антифризът да изкипи. Особено, ако в системата е налят концентрат и дозировката е грешна. Тоест в състава имаше твърде много дестилирана вода.


0 от 500
  • #13
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Милик ( преди 10 месеца )
    Всички сте професори , които ще защитят академична титла . Точно японските коли се произвеждат под строг контрол , независимо в коя държава се произвеждат . Японеца е по отговорен и от немеца . Спестявайте си коментарите .
  • #12
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Ю Несбю ( преди 10 месеца )
    Хм, случи ми се и да не мога да изгася мотора поради голямо загряване. Оставих да работи 10 минути, после станаха 20 - не ще и не ще!
  • #11
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Хмз ( преди 10 месеца )
    По-добре звучи така: Опасно ли е да се изключи вентилатора, докато двигателя му работи :)
  • #10
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Случвало ми се е и вентилатора си журка
  • #9
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Допълнителна електрическа водна помпа имаше още при Т3 на VW, която се включва заедно с охлаждащия вентилатор на радиатора дори когато двигателя не работи, а е достигнал по- висока температура.
  • #8
    23 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Петре,когато не си в час е по-добре да не коментираш.Антифриз концентрат може да сипе само някой пълен гълмук и невежа,а маслата за двигателите са тествани на екстремни натоварвания и температури,които дори в нормалния живот на една кола не се получава,а тестовете са от състезателните автомобили на рали,крос,формула 1 или състезанията за издържливост.
  • #7
    15 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    До 6 не защитавам коментиращия 3,защото той не си заслужава да се коментира,но не малко японски коли се сглобяват в Англия/Нисан/ или в Турция/Тойота/,а и в Унгария/ Сузуки/,та и там ги сглобяват посочените но проверени от фирмата,защото ако дават често брак си отиват,портала е отворен от вътрешна страна 24/7/365.За треторазрядни инженери не го коментирам,защото това е мнение на човек изхождащ от неговата подземна камбанария.
  • #6
    39 rate up comment 6 rate down comment
    БАЙ Иван ( преди 10 месеца )
    До номер 3: Ти някога въобще, качвал ли си се на японска кола????? Какви треторазрядни инженери те гонят????? Карай си БАВАРЕЦА сглобен от ХАСАН, МЮМЮН или МЕХМЕД и забрави да коментираш Японците!!!! Там мусулмани НЯМА, а колите се сглобяват от МЕСТНИТЕ!!!! НАБИЙ СИ ГО В ГЛАВАТА!!!!
  • #5
    16 rate up comment 5 rate down comment
    Николай Стоименов ( преди 10 месеца )
    До коментар 3.Когато си мълчеше имаше само съмнение че си *** ,щом си отвори устата моментално ги разсея пръдльо
  • #4
    35 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Ако има нужда от охлаждане моята кола си върти вентилатора дори след като си изгасил мотора. Чува се отчетливо как си фучи.