ВИЛА Д'ЕСТЕ, ОТ НАШИЯ ПРАТЕНИК. Автомобил на изчезнала преди 86 години американска компания бе избран за най-елегантната класика от журито на Concorso D'Еleganza 2023 във Вила д'Eсте. Легендарното събитие за класически автомобили се проведе този уикенд в едноименния хотел на езерото Комо и за пръв път от 2019 насам допусна и външна публика в неделния ден.

Носителят на Trofeo BMW Group - Duesenberg SJ Speedster от 1935. Снимка Concorso d'Eleganza Villa d'Este
Носител на голямата награда - Trofeo BMW Group, по името на главния спонсор - стана уникален по рода си Duesenberg SJ Speedster от 1935, с купе, изработено от лондонския майстор Гърни Нътинг. В онази епоха това е най-луксозната американска кола, карана от кинозвезди като Чарли Чаплин, Гари Купър, Кларк Гейбъл и Грета Гарбо. А освен това е и един от най-бързите автомобили в света, с 320 конски сили мощност и максимална скорост от 225 км/ч по време, когато масовите модели рядко развиват повече от 110 км/ч.

Тази конкретна кола е последната от едва 36 бройки, завършени от Нътинг, и е купена от махараджата на индийското княжество Индоре. Оттогава датират и странните лампички върху калниците - понеже поданиците на махараджата били длъжни да му се покланят, щом го видят, шофьорът му светвал синята лампа, когато владетелят е в колата. Ако не возел никого, светвал оранжевата, за да спести излишните поклони. По време на Втората световна война махараджата пратил колата в Калифорния, за да не рискува тя да бъде конфискувана при евентуално японско нашествие.

Лампичките на калника показват на населението дали махараджата е вътре, и съответно трябва да се поклонят. Снимки: AUTOMEDIA.BG
Компанията Duesenberg е създадена от двама германски емигранти от Вестфалия, на име Август и Фридрих Дюзенберг, с амбицията да предлага най-качествените и бързи коли в Америка. Това е и първата американска марка, печелила някога състезание за Гран при (във Франция през 1921).

Автомобилите й бързо си спечелват отлична репутация и въпреки рекордните цени се търсят много от знаменитостите на епохата. Но със задълбочаването на Голямата депресия покупката на толкова скъпи и крещящи автомобили започва да става неприлично; със злощастната смърт на основния си инженер Фред Дюзенберг от пневмония през 1932 компанията губи и технологичните си предимства, и в крайна сметка окончателно фалира през 1937.
Някои от най-интересните автомобили на Вила д'Eсте 2023 (ГАЛЕРИЯ):
Още един "продукт" на кавгаджийския характер на Енцо Ферари, който така отрязал дошлия да му се оплаче от своето Ferrari Феручо Ламборгини, че последният се зарекъл да го изтрие от картата на суперспортните автомобили.


18